جریمه ۱۳ میلیارد دلاری بانک جی‌پی‌مورگان

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بانک عظیم آمریکایی جی پی مورگان برای حل و فصل دعوی دولت فدرال دایر بر عملکرد غیرقانونی در زمینه فروش اوراق بهادار با پرداخت جریمه بی سابقه ۱۳ میلیارد دلاری موافقت کرده است.

رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که یک معامله مقدماتی در مذاکرات با مقام های ارشد وزارت دادگستری حاصل شده است.

تحقیقات دولت فدرال به فروش اوراق بهادار توسط جی پی مورگان که وام های مسکن پشتوانه مالی آنها بود مربوط می گردد.ارزش گذاری بیش از حد همان اوراق بود که بانک ها را در سال ۲۰۰۷ تا آستانه فروپاشی پیش برد.جی پی مورگان ماه قبل در جریان پرونده ای دیگر تقریبا یک میلیارد دلار جریمه شده بود.

دارایی‌های پرخطر

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این معامله مقدماتی برای پرداخت جریمه ۱۳ میلیارد دلاری در جریان گفتگوهایی در روز جمعه میان وکلای جی پی مورگان با اریک هولدر وزیر دادگستری و تونی وست معاون او حاصل شد.نیویورک تایمز هم گزارش داد که بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان به توافق نزدیک است هرچند جزئیات مالی آن هنوز نهایی نشده.

نه وزارت دادگستری نه این بانک هنوز رسما در مورد این معامله اظهار نظر نکرده اند.اگر این معامله تایید شود بزرگترین جریمه مالی برای حل و فصل یک دعوی از این نوع علیه یک شرکت آمریکایی خواهد بود.این ۱۳ میلیارد دلار شامل ۹ میلیارد دلار جریمه و ۴ میلیارد دلار کمک برای صاحب خانه هایی است که برای پرداخت وام در تقلا می باشند.

در دوران پیش از بحران مالی پنج سال قبل، محصولات مالی پیچیده ای به نام اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن توسط بانک های سرمایه گذاری ایجاد شد.جو لینام خبرنگار بی بی سی می گوید آن اوراق ویژه ترکیبی از سرمایه گذاری ها در زمینه های مختلف بود اما در کانون آنها قرار بود وام های مسکن بی خطر باشد.

ادعا می گردد که جی پی مورگان این دارایی ها را با آگاهی کامل از اینکه بسیاری از وام های مسکن بسیار مخاطره آمیز بوده اند فروخته است.دلیل آن این بود که در اواسط دهه قبل زمانی که بازار مسکن بیش از حد داغ شده بود بعضی بانک ها در دادن وام مسکن به متقاضیان به درستی استاندارد لازم در تایید شرایط مالی آنها مانند داشتن یک درآمد ثابت را مراعات نمی کردند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.