جزئیات آمار تجارت خارجی ایران

جام جم آنلاین: آمار تجارت خارجی کشور در بخش واردات و صادرات در ۵ ماهه سال جاری به رقم ۳۷میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط‌ عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، براساس آمار منتشره از سوی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در این مدت ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد شده است.

این گزارش می‌افزاید: وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۷٫۹۹ درصد، ۱۱٫۷۸ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که واردات در این مدت به لحاظ وزنی ۱۲٫۲۰ درصد افزایش اما از حیث ارزش ۸٫۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی سه میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار به میعانات گازی، چهار میلیارد و ۶۲۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و هفت میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

براساس این گزارش، هرچند که آمار صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در پنج ماهه سال جاری کاهش داشته است اما صادرات سایر کالاها ۲۳٫۱۷ درصد افزایش داشته است که ۵۰٫۶۴ درصد از ارزش کل صادرات را در این مدت به خود اختصاص داد.

پنج قلم عمده واردات

شمش از آهن و فولاد و غیرممزوج با ۸۷۳ میلیون دلار، گندم سخت به غیر از گندم دامی با ۸۷۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با ۶۹۹ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با ۶۹۴ میلیون دلار و برنج نیمه‌سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با ۵۱۳ میلیون دلار پنج قلم عمده واردات در پنج ماهه سال جاری بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: از مجموع صادرات غیرنفتی سه میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار آن به پنج قلم فوق‌الذکر اختصاص داشت.

کشورهای عمده واردکننده کالا به ایران

بیشترین میزان واردات کالا در پنج ماهه سال‌جاری از کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است که به میزان چهار میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار بوده است.

پس از آن بیشترین میزان واردات از کشورهای چین با رقم دو میلیارد و ۹۳۶میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۱۷۸میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۸۶میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار صورت گرفت.

سه قلم عمده صادرات

پروپان مایع‌شده با ۵۴۰میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۵۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۳ میلیون دلار، ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در پنج ماهه سال جاری بوده‌اند.

کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات در پنج ماهه سال جاری به کشورهای عراق با دو میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، چین با دو میلیارد و ۷۸میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار و هند با ۸۶۳ میلیون دلار بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در مجموع ۶۴ درصد از صادرات کشور به پنج کشور فوق‌الذکر صورت گرفت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.