جزئیات ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

خبرگزاری آریا-ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام شد.
به گزارش آریا، سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به اینکه شرط پذیرش در دانشگاه‌ها از طریق شرکت درآزمون سراسری حذف شده است، بنابراین تحصیل در دوره‌های پودمانی، فراگیر، بین‌الملل و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون به شرط نداشتن غیبت نیز بلامانع است.
ملاک پذیرش در دانشگاه را برای کسانی که از طریق آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، تاریخ اعلام قطعی آزمون و برای کسانی که بدون آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه اعلام کرده است.
تنها با ادامه تحصیل مشمولانی موافقت خواهد شد که قبولی آنان در دانشگاه در مهلت یک ساله بعد از فراغت از تحصیل باشد، که این دسته از مشمولان برای ثبت‌نام باید با اخذ برگ درخواست معافیت تحصیلی از دانشگاه به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
در این گزارش آمده است که با توجه به تصویب قانون جدید وظیفه عمومی، مشمولان غیرغایبی که تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی ۳۰ خرداد ماه سال بوده، در صورتی که پذیرش یا اعلام قبولی آنان در دانشگاه تا پایان شهریور ماه ۹۱ باشد، ادامه تحصیل این دسته از مشمولان از مهر ۹۱ بلامانع خواهد بود.
دانش آموزانی که پس از ترک تحصیل و در مهلت یکساله معرفی، موفق به اخذ دیپلم یا پیش‌دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد شده باشند به شرط عدم غیبت مجاز به ثبت‌نام بوده و از معافیت تحصیلی برخوردار هستند.
کلیه متولدان سال‌های ۷۲ و ۷۳ در صورت اخذ مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد و به شرط نداشتن غیبت، واجد شرایط ادامه تحصیل هستند.
در این اطلاعیه آمده است که فارغ التحصیلان دیپلم یا پیش‌دانشگاهی غیرغایب متولد سال‌های قبل، مشروط بر این که دیپلم رشته‌های فنی – حرفه‌ای و کار و دانش را حداکثر تا پایان ۲۲ سالگی و پیش‌دانشگاهی را تا پایان ۲۴ سالگی به اتمام رسانیده باشند، نیز مجاز به ادامه تحصیل هستند.
دانشجویان اخراجی،مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم نیستند
در این اطلاعیه آمده است که دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم نیستند به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند، همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که پس از انصراف یا اخراج از دانشگاه به عنوان فارغ‌التحصیل در مقطع پائین‌تر شناخته می‌شوند، مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم نیستند.
مشمولان مجاز به تحصیل مجدد در مقطعی که قبلا از آن فارغ التحصیل شده‌اند، نیستند.
تحصیل فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری پزشکی در دوره تخصصی پزشکی، به شرط عدم ورود به غیبت نیز بلامانع است.
تحصیل همزمان با خدمت (حتی در صورت تایید دانشگاه) مجاز نبوده و برای این‌گونه دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد و فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته و دکتری پیوسته نبوده و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی نیستند.
این اطلاعیه درباره، شرایط ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی اعلام کرد که دانشجویان در طول تحصیل، تنها یک بار مجاز به انصراف در سنوات قانونی بوده و حداکثر تا یکسال بعد از تاریخ انصراف نیز در صورت قبولی مجاز به ادامه تحصیل هستند.
شرایط انتقال دانشجو به این نحو است که انتقال دانشجویان از دانشگاه به دانشگاه دیگر (بدون شرکت در آزمون) صرفا در همان مقطع و همان رشته تحصیلی امکان‌پذیر است و در صورتی که تمایل به تغییر رشته و مقطع تحصیلی داشته باشد شامل ضوابط دانشجویان انصرافی خواهد شد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.