جزئیات اکتشافات جدید نفت و گاز در دریای خزر/ رایزنی برای تاسیس بانک نفت

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی عصر امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه ۱۴ میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه بعد از سالها مطالعات انرژی در دریای خزر از لحاظ وجود منابع نفت و گاز در شمال ایران مطمئن شدیم، گفت: در سال گذشته اکتشافات جدیدی را در دریای خزر انجام دادیم و توانستیم منابعی را نیز کشف کنیم.

وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون اکتشافات جدیدی برای تعیین دقیق میزان ذخایر کشور در دریای شمال ادامه دارد، اظهار داشت: حفاری‌های در عمق حدود ۸۰۰ متری دریا با تکنولوژی پیشرفته توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و امروز ما از وجود نفت و گاز در این دریا مطمئن شدیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه برای تعیین میزان دقیق منابع نفت و گاز در دریای خزر به دنبال بررسی ها و مطالعات دقیق هستیم، گفت: میزان دقیق منابع پس از اتمام مطالعات اعلام می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از منابع صندوق توسعه ملی برای طرحهای مهر ماندگار استفاده خواهیم کرد، گفت: این تفاهمنامه کلی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت منعقد می شود و به پروژه های بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت؛ پروژه هایی که در آن سهم دولت بیش از ۲۰ درصد باشد، نمی توانند طبق اساسنامه از منابع صندوق استفاده کنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اصل و فرع اعتبارات موضوع این تفاهمنامه از سوی شرکت ملی نفت تضمین می شود، از رایزنی با بانک مرکزی برای ایجاد بانک نفت در کشور خبر داد.

قاسمی همچنین در ارتباط با موضوع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا تاکید کرد: ما مشتریان خود را داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین محمدرضا فرزین، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز با بیان اینکه طی روزهای گذشته یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با حوزه صنعت منعقد کردیم، از برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد با بخش حمل و نقل خبر داد و گفت: به صورت کلی نیازهای ارزی بخش‌های مختلف را در قالب انعقاد تفاهمنامه تامین می کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.