جزئیات دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای

۳۰م دیماه ،

جزئیات دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای

شروط افزایش قیمت

در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای، تعیین قیمت خودروهای داخلی با ارز مبادله‌ای منوط به ارائه اسناد مثبته از سوی خودروسازان و ثبت قیمت در سامانه اینترنتی شده است.

به نقل از فارس، پس از جلسه خودروسازان با دولت و موافقت رئیس جمهور با قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای، دستورالعمل این کار تدوین و به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است.

در این دستورالعمل مسائلی در مورد قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای مطرح شده و افزایش قیمت خودرو منوط به ارائه بعضی اسناد و مدارک از سوی خودروسازان به سازمان حمایت شده است.

یک مقام مسئول در صنعت خودرو در این مورد به فارس گفت: قیمت‌گذاری بر اساس ارز مبادله‌ای منوط به ارائه اسناد مثبته از سوی خودروسازان و ثبت قیمت در سامانه اینترنتی است.

وی با بیان اینکه طرح قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای توسط سازمان حمایت تدوین شده است، اظهار داشت: این طرح که به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده، دارای بعضی نواقص است.

وی با تأکید بر اینکه ابهامات موجود در این طرح، چالش بین صنعت خودرو و سازمان حمایت را افزایش می‌دهد، افزود: متن طرح قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای توسط سازمان حمایت نوشته شده و نظر خودروسازان و وزارت صنعت در آن لحاظ نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بر اساس این متن، قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود در حالی که فرمول فعلی قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت ناقص است.

* خودروسازان نمی‌توانند در مورد همه چیز اسناد مثبته ارائه کنند

وی توضیح داد: در این طرح عنوان شده که سازمان حمایت بر اساس اسناد مثبته ارائه شده توسط خودروسازان قیمت‌گذاری خودرو را انجام خواهد داد در حالی که در شرایط فعلی امکان ارائه همه اسناد از سوی تولید‌کنندگان در مورد قیمت تولید خودرو وجود ندارد.

به گفته وی، در شرایطی که هزینه‌هایی مانند دور زدن تحریم‌ها، تهیه ارز از بازار آزاد، نقل و انتقال پول و حمل و نقل قطعات وارداتی برای خودروسازان وجود دارد، تولید‌کنندگان نمی‌توانند همه اسناد و مدارک را در این خصوص به سازمان حمایت ارائه کنند.

* خودروسازان ارز مبادله‌ای نگرفته‌اند

وی ادامه داد: در شرایط فعلی خودروسازان از ارز مبادله‌ای برخوردار نیستند و ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند اما فروشنده این ارز در بازار حاضر نیست به تولید‌کنندگان سند و مدرک ارائه کنند.

به گفته وی، در این شرایط سازمان حمایت قیمت ارز مصرفی توسط خودروسازان را نرخ آزاد محاسبه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در حال حاضر بر اساس ارز ۱۸۰۰ تومانی تعیین می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور دستور قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای را صادر کرده اما هنوز این مسئله عملیاتی نشده است.

* افزایش قیمت خودرو منوط به ثبت در سامانه

این مقام مسئول در صنعت خودرو در مورد ایراد دیگر طرح قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای گفت: در این طرح عنوان شده که افزایش قیمت خودرو از زمان ثبت قیمت در سامانه اینترنتی سازمان حمایت قابل اعمال است در حالی که ممکن است این کار دو ماه طول بکشد.

وی این شیوه را به منزله بازی موش و گربه بین خودروسازان و سازمان حمایت عنوان کرد و گفت: ادامه روند فعلی سبب زیان ۳۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو خواهد شد.

وی تدوین طرح قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای را یک گام به جلو برای خودروسازان عنوان کرد و در عین حال اظهار داشت: نواقص موجود در این طرح سبب می‌شود تا این طرح فقط به عنوان یک مسکن مقطعی عمل کند.

چهارشنبه ۴ بهمن   ۱۴:۲۵

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.