جزئیات مراسم تشییع پیکر پرفسور گنجی/ خاکسپاری پدر جغرافیای ایران در بیرجند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع دکتر محمد حسن گنجی ساعت ۷ صبح فردا یکشنبه اول مرداد ماه از محل خانه جغرافیا (منزل شخصی وی) آغاز می شود. در ساعت ۸:۳۰ مراسم وداع استادان و دانشمندان دایره االمعارف بزرگ اسلامی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار خواهد شد.

در ساعت ۱۰:۳۰ فردا پیکر مرحوم پرفسور گنجی به دانشکده جغرافیا برای وداع جامعه علمی منتقل خواهد شد.
 

دکتر احمد پوراحمد، رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات برگزاری مراسم وداع با مرحوم گنجی گفت: مراسم تشییع دکتر گنجی پدر جغرافیای نوین و هواشناسی ایران در ساعت ۱۰:۳۰ فردا یکشنبه در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران واقع در خیابان وصال برگزار خواهد شد.
 

وی ادامه داد: پس از مراسم پیکر آن مرحوم برای اقامه نماز به مسجد دانشگاه تهران منتقل خواهد شد.
 

پوراحمد با بیان اینکه پیکر دکتر گنجی در بیرجند به خاک سپرده خواهد شد، خاطر نشان کرد: بنا بر وصیت دکتر گنجی پس از برگزاری مراسم وداع، پیکر وی به بیرجند برای خاکسپاری منتقل خواهد شد.
  
رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به برگزاری مراسم یادبود در تهران و بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس برنامه های هماهنگ شده مراسم یادبودی در روز سه شنبه ۳ مرداد ماه ساعت ۱۱ در مسجد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
 

به گزارش مهر،‌ دکتر محمدحسن گنجی سال۱۲۹۱ در بیرجند متولد شد. وی تحصیلات عالی را در دارالمعلمین عالی تهران (۱۳۰۹-۱۳۱۲) به پایان رساند و تحصیلات خود را در انگلستان و آمریکا در رشته جغرافیا با تأکید بر اقلیم شناسی ادامه داد.
 
استاد گنجی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در خدمت دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت و اولین کسی بود که جغرافیای نوین را وارد برنامه های دانشگاهی کرد. وی مراحل دانشگاهی را از دبیری تا معاونت دانشگاه طی کرده و در سال ۱۳۵۴ با اخذ درجه استادی ممتاز بازنشسته شد.
 

وی در سال ۱۳۳۴ اداره کل هواشناسی (سازمان هواشناسی کشوری) را تاسیس کرد و تا ۱۳۴۷ مدیریت این اداره را عهده دار بود. در طی این سالها، وی نماینده ثابت دولت ‏ایران در سازمان‎ ‎هواشناسی جهانی شد و به مدت ۵ سال ریاست هواشناسی منطقه آسیا و ‏عضویت‎ ‎کمیته اجرایی سازمان مزبور را برعهده داشت.
 
دکتر گنجی از اردیبهشت ماه ۱۳۴۲تا‏‎ ‎مهرماه ۱۳۴۷معاونت پارلمانی وزارت راه و در زمان ریاست پروفسور رضا از‎ ‎سال ۱۳۴۷ به مدت ‏یک سال پست معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران را عهده دار شد‎. پس از چندی مشاور دانشگاه و از خردادماه ۱۳۵۳عهده دار ریاست‏‎ ‎دانشکده ادبیات و علوم انسانی شد و تا پایان خدمت ۳۷ ساله ‏دانشگاهی خود در این‎ ‎سمت باقی ماند.
 
استاد گنجی در زمان جنگ در ستاد بسیج مسئولیت بررسی و ارزیابی نقشه جبهه های جنگ را بر عهده داشت. علاوه بر این  از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳مشاور رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح‎ بود و از سال ۱۳۷۳نیز با سمت مشاور دانشکده علوم زمین‏‎ ‎دانشگاه شهید بهشتی در طراحی و ‏اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته‌است.
 
همچنین از سال‎ ۱۳۶۵ ‎عضویت بخش جغرافیایی سازمان مطالعه و ‏تدوین کتب دانشگاهی (سمت) را دارا بوده‎ ‎و با بیشتر دانشگاه‌های تهران بویژه دانشگاه تربیت مدرس ‏در دوره‌های دکتری‎ ‎جغرافیا تدریس همکاری داشته‌است. وی همچنین عضویت کمیته رهبری اطلس اقلیمی ‏ایران را‎ ‎در سازمان هواشناسی برعهده داشت.
 

وی همچنین عضو دایم انجمن جغرافیایی انگلستان و اولین رئیس انجمن جغرافیدانان آسیا و یکی از ۱۵ جغرافیدانان برتر جهان بوده است. دکتر گنجی در سال ۲۰۰۱ از سوی سازمان جهانی هواشناسی به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی معرفی شد.
 
پدر علم جغرافیای ایران در آستانه ۱۰۰ سالگی دارای ۱۳۰ اثر برجسته علمی و تخصصی به زبانهای فارسی و انگلیسی و تربیت کننده ۱۱ نسل استاد عالی در حوزه جغرافیا است.

 

پروفسور محمدحسن گنجی مرد جهانی جغرافیا، پدرجغرافیای نوین ایران، مرد سال هواشناسی جهان در سال ۲۰۰۱ و چهره ماندگار کشور روز پنج شنبه ۲۹ تیرماه بر اثر خونریری مغزی دار فانی را وداع گفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.