جشنواره های تکراری به هنر عکاسی خیانت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با این مراسم، نمایشگاه عکسی از آثار منتخب چهار دوره گذشته مسابقات عکاسی از سفره های افطاری که یکی از هار موضوع مدنظر مسابقات عکس سفره های ایرانی اسلامی است، افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۳۵ اثر از ۲۶ عکاس است که مربوط به مراسمی از ایران و کشورهایی نظیر عربستان، قطر، لبنان و پاکستان است.

در این مراسم، محمدصالح حجت الاسلامی؛ طراح و دبیر مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی در سخنانی به ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری این مسابقات و برگزاری چهار دوره گذشته پرداخت و گفت: از سال ۸۷ این مسابقات به اجرا در آمد و در ابتدا از حمایت خاصی برخوردار نبود تا اینکه در دومین سال با افزوده شدن استاد محمدمهدی رحیمیان به عنوان عضو ارشد شورای سیاست گذاری و رییس هیات داوران، این مسابقات شکل حرفه ای به خود گرفت و از آن زمان، خانه عکاسان ایران و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مسابقه عکاسی از سفره های افطاری، به عنوان حامیان نیز در کنار ما حضور پیدا کردند. همچنین در سایر موارد هم، به غیر از وزارت ارشاد، بعضاً از حمایت اندک برخی ارگان ها برخوردار شدیم.

وی تاکید کرد: این مسابقات در بخش خصوصی طراحی و اجرا شده و عمده ترین بخش هزینه آن را هم از منابع مالی خودمان تامین کردیم. البته باید از سه گروه مختلف تشکر ویژه کنم که در تداوم این مسابقات به طور مستقیم ما را یاری کردند؛ اولین گروه، هنرمندان و علاقه مندان به عکاسی بودند که با اعتماد به ما و خلق و ارسال آثار زیبا در طی این چند سال، پدیدآورنده این جریان هنری شدند.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات عکس محور است، بیان کرد: در عین حالی که هدف برگزارکنندگان آن، حفظ و اشاعه فرهنگ و آداب سنتی زندگی مردم شریف ایران است، اما تاکید بسیار دارند که آثاری هنرمندانه و زیبا در این زمینه خلق شده و به نمایش درآیند، چرا که معتقدیم به مساله ای توجه کرده ایم که مقدس و بزرگ است و موظفیم که آن را به بهترین شکل به نمایش درآوریم تا اگر کسی خارج از این مرز و بوم این آثار را دید، ناخود آگاه به صمیمیت، معنویت و زیبایی زندگی ایرانیان صحه گذارد.

دبیر این مسابقات فرهنگی هنری در بخش دیگری از سخنانش به برپایی نمایشگاه سفره های افطاری در شهر آنکارا اشاره کرد و افزود: گرچه امکان مالی ما برای ادای دین نسبت به هنرمندان و داوران در طول چهار سال گذشته و برپایی ۱۳ مسابقه گذشته، کافی نبوده اما نهایت سعی خود را کرده ایم تا ویترین خوبی برای نمایش آثار و زحمات ایشان باشیم. به همین دلیل با تحمل زحمات زیاد و مشقات فراوان، در طی دو سال گذشته، نمایشگاه عکس سفره های افطاری را در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که مخاطبی میلیونی دارد، برپا کردیم و در ادامه امسال، نمایشگاهی که هم اکنون در خانه عکاسان دایر است را به شهر آنکارا ارسال کردیم که این نمایشگاه مورد توجه بسیار خوبی از جانب مسوولان و مردم واقع شد.

طراح و دبیر این مسابقات در پایان سخنانش نسبت به رفتار غیرمسوولانه برخی از ارگان ها در خصوص موازی کاری با این مسابقات بدون کمترین هدف هنری و فرهنگی پرداخت و تصریح کرد: اخیراً شاهد پدید آمدن جشنواره هایی با موضوعات مشابه این مسابقات از سوی ارگان هایی که قبلاً از حمایت ما سر باز زدند، هستیم و عجیب اینکه نه تنها به موازی کاری پرداختند، بلکه به جای تعامل با دبیرخانه این مسابقات، با اعزامی به نمایشگاه های این مسابقه، به شناسایی عکاسان و هنرمندان شرکت کننده پرداخته و نسبت به خرید آثارشان اقدام می کنند. نکته مهم در این مورد این است که نتیجه این کار تشکیل یک نمایشگاه دست دوم با آثاری تکراری است که درصدد است با ریخت و پاش فعالیتی خود جوش را تحت اشعاع قرار دهد و این شائبه را ایجاد کند که باید مدیری در رزومه خود انجام کاری را داشته باشد نه اینکه واقعا کاری به ثمر نشسته باشد و جامعه عکاسی هم از این نوع رفتار به شدت آسیب می بیند چرا که انگیزه تلاش برای خلق اثری تازه و بدیع دربین عکاسان می میرد.

در ادامه رسول اولیاءزاده، رییس خانه عکاسان و یکی از داوران سه دوره مسابقات عکاسی از سفره های افطاری به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت: من از سال ها پیش با دیدن رفتار مردم عربستان در روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته به هنگام مغرب و تلاش آنها برای مهمان کردن دیگران در افطار آرزو کردم کاش می شد به طریقی این فرهنگ را در ایران هم نهادینه کرد. تا اینکه پیشنهاد مسابقه عکس سفره های افطاری مطرح شد.

وی افزود: اکنون این مسابقات پس از چهار سال دارای هویت و اعتبار خاص شده است و امیدواریم که همانطور که آثارش در ترکیه به نمایش درآمد در آینده ای نزدیک با تلاش دبیرخانه به مسابقه ای  بین المللی تبدیل شده و هر ایرانی و مسلمانی در هر جای دنیا که سفره افطاری گسترد تصویری از آن تهیه کرده و برای این مسابقه ارسال کند.

اولیازاده با اشاره به موضوعات دیگر این مسابقات، افزود: حتی آثار منتخب مسابقات عکاسی از سفره های هفت سین هم قابلیت نمایش در کشورهای منطقه نوروز را دارد چرا که به موضوعی اشاره دارد که در بین این کشورها مشترک است.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم از برگزیدگان چهارمین دوره مسابقه عکاسی از سفره های هفت سین با جایزه و لوح تقدیر توسط رسول اولیازاده، محمدمهدی رحیمیان و فرزاد هاشمی، داوران مسابقه سفره های افطاری و هفت سین، تجلیل به عمل آمد.

 در پایان این مراسم، از کلیه مدعوین با صرف افطار در فضای باز حوزه هنری پذیرایی شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.