جشنواره ها باز خورد مثبتی برای عکاسی ایران ندارد

۰۷م آذر ،

بازخورد مثبتی برای عکاسی ایران با وجود درگیر شدن چند عکاس و دیده شدن چند عکس در جشنواره ها وجود ندارد.

حسن غفاری، داور جشنواره های عکاسی در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران در خصوص برگزاری جشنواره ها و تأثیر گذاری آنها در رشد جایگاه عکاسی ایران گفت: یک تعریف کلی از برگزاری جشنواره در جامعه عکاسی ایران وجود ندارد و باید سیاست گذاری آن ها را تغییر داد زیرا مسئولان جشنواره ها را با هدف استفاده ابزاری از عکاسان برای پیشبرد اهداف خودشان برگزار می کنند.
این هنرمند عکاس با اشاره به در نظر گرفتن بودجه برای عکاسی از سوی سازمان های مربوطه به حوزه فرهنگی و هنری گفت: این بودجه ها نه تنها در عکاسی، در سایر هنرهای تجسمی هم خرج نمی شود و به مباحثی غیر از آن ها اختصاص می یابد.
این عکاس مستند در خصوص صرف مبالغ هنگفت در جشنواره ها و به دنبال آن بازخورد مثبت برای عکاسی خاطر نشان کرد: تداوم فرهنگی و بازخوردی چشمگیری و مفید برای جامعه عکاسی ملاحظه نمی شود و در جشنواره ها فقط چند عکاس درگیر می باشند و فقط چندین عکس دیده می‌شود که این به باور من بازخورد مثبتی برای عکاس ایران ندارد.
غفاری با اشاره به انتخاب تک عکس از مجموعه‌ی یک عکاس توسط مسئولان برگزار کننده جشنواره و به دنبال این حرکت توهین به تفکر عکاس و ناقص دیده شدن اثر وی گفت: این انتخاب در آیین‌نامه قید شده و یا با اجازه عکاس صورت می گیرد و اگر از منظر او ایرادی نداشته باشد، انجام می شود. در صورت انجام این عمل بدون اطلاع عکاسی هنرمند می تواند از برگزار کننده شکایت کند.
این داور عکاسی افزود: با توجه به اینکه عکاسان امنیت شغلی و اجتماعی ندارند، این جشنواره‌ها به نوعی منبع در آمدی برای آنان است.
 وی گفت: در جشنواره ها،همانند مناقصه کسی برنده است که خود را با موضوع هایی که در فراخوان جشنواره ها آمده است، هماهنگ کند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.