جنبش غیرمتعهدها می تواند حق وتو اعضای شورای امنیت را حذف کند

حجت الاسلام و المسلمین ‘غلامرضا مصباحی مقدم’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: کشورهای غربی امتیاز حق وتو را برای افزایش قدرت و حفظ منافع خود قائل هستند و برای سایر کشورها، این حق را قائل نیستند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف حق وتو می تواند یکی از اقدامات موثر این جنبش به شمار رود چرا که وجود این حق تنها برای قدرت های هسته ای غرب یک ظلم آشکار است.

وی اضافه کرد: این ظلم است که غرب با استفاده از حق وتو مانع استفاده سایر کشورها از انر‍ژی صلح آمیز هسته ای شود و با سنگ اندازی بخواهد این حق را از آنان سلب کند.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سووال که ممکن است حذف حق وتو اعضای شورای امنیت به دلایل حقوقی امکان پذیر نباشد، گفت: از آنجا که غربی ها هرگاه منافع شان اقتضا کند از این حق برای حفظ منافع خود استفاده می کنند، بنابراین جنبش عدم تعهد در اجلاس سران می تواند این حق را از آنان سلب کند.

وی در عین حال یادآور شد: البته اعضای جنبش غیرمتعهدها می توانند در صورت حذف نشدن حق وتو، به افزایش تعداد اعضای این جنبش در استفاده از حق وتو مبادرت ورزند.

***غیرمتعهدها مواضع خوبی را در قبال سیاست های تهاجمی غرب اتخاذ کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیداری اسلامی و تغییر و تحولاتی که در کشورهای منطقه و آفریقا از جمله مصر، تونس، لیبی وبحرین رخ داده است، تصریح کرد: جنبش غیرمتعهدها می تواند مواضع خوبی را در قبال سیاست های تهاجمی آمریکا وغرب در منطقه اتخاذ کند.

وی اظهار داشت: نقش فزاینده تصمیم گیری های اعضای جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران به بهتر شدن شرایط منطقه کمک خواهد کرد.

مصباحی مقدم درباره اهمیت به عهده گرفتن ریاست اجلاس جنبش عدم تعهد از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: ریاست ایران بر این جنبش فرصتی است تا بتواند در جهت ارتقای جایگاه این نهاد بین المللی به همراه سایر اعضا، گام های موثری را بردارد.

وی نقش فزاینده جنبش غیرمتعهدها در ترکیب شورای امنیت سازمان ملل را از دیگر دلایل اهمیت اجلاس سران عدم تعهد بیان کرد و افزود: این اجلاس می تواند در ترکیب شورای امنیت، در جهت مستقل تر شدن آن اثرگذار باشد.

مصباحی مقدم با یادآوری مواضع جنبش عدم تعهد طی سالهای گذشته در قبال موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: این جنبش در کنار تصمیمات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاثیرگذار بوده است.

جنبش غیرمتعهدها حدود ۵۲ سال پیش، در دوران جنگ سرد و در فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نمی خواستند به هیچ یک از دو قطب وابسته باشند، تشکیل شد.

نخستین اجلاس رهبران این جنبش در دسامبر ۱۹۶۱ میلادی با حضور سران ۲۵ عضو آن در شهر بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت این جنبش در آمد.

قرار است شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها پنجم تا دهم شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران برای مدت سه سال ریاست این اجلاس را به عهده گیرد.

سیام**۹۲۵۰**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۹۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.