جنجال گرانی لبنیات در همایش پوکی‌ استخوان

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت:
افـزایش قیمت لبنیات نسبت به گذشته در همایش پوکی استخوان حاشیه‌ساز شد، به‌طوری که صدای شرکت‌کنندگان در همایش را نیز درآورد.

به گزارش ایرنا، مجری همایش پوکی‌استخوان در بخشی از سخنانش به ارزان بودن لبنیات و لزوم استفاده آن در برنامه غذایی اشاره کرد که این مسئله موجب اعتراض شدید مربیان بهداشت، بهورزان و دست‌اندرکاران خانه‌های سلامت حاضر در جلسه شد. انتقاد حاضران در همایش نسبت به گرانی لبنیات موجب شد که بقیه سخنرانان بخشی از سخنرانی خود را به این موضوع اختصاص دهند.
حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع شیر کشور در این‌باره گفت:

مجری برنامه حرفی زد که نتوانست آن را جمع کند؛ قیمت لبنیات صدای همه را درآورده است. وی با یادآوری مصاحبه خانم دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مکاتباتی برای ارزان شدن لبنیات،‌ گفت: وزیر بهداشت بودجه را بگیرد، مصاحبه کار ماست.

محمود طباطبایی، رئیس انجمن پوکی‌استخوان ایران نیز در این همایش، افزایش قیمت لبنیات را غیرقابل اجتناب خواند و در عین حال تصریح کرد که باید از راه‌حل‌های کشورهای توسعه یافته برای ارزان‌کردن لبنیات استفاده کرد.رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: نمی‌توان منکر این مسئله شد که افزایش قیمت محصولات لبنی، مصرف این مواد مغذی را در بین مردم کاهش داده است. کورش اعتماد با اشاره به گران‌شدن قیمت لبنیات افزود: درصد میزان مصرف لبنیات در کشور قابل توجه نیست و باید در این زمینه فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد. وی تأکید کرد که مصرف لبنیات باید به مطالبه و خواست عمومی تبدیل شود تا دچار نوسانات اقتصادی نشود.

اعتماد افزود: افزایش سن و تغییر رژیم غذایی، موجب شیوع پوکی استخوان در کشور شده است و ۷۱درصد جمعیت بالغ کشور در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند. دبیر شبکه تحقیقات کشوری پوکی‌استخوان از افزایش چندبرابری شیوع پوکی‌استخوان و کمبود ویتامین D در کشور، اظهار نگرانی کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عباسعلی کشتکار، روز شنبه در همایش روز جهانی
پوکی استخوان گفت: مطالعات مقایسه‌ای نشان می‌دهد شیوع پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰سال نسبت به سال۸۰، دوونیم برابر شده است و وضعیت دریافت ویتامین D نیز در کشور در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد. وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است، خاطرنشان کرد: اغلب افراد این بیماری را بیماری خاص دوران سالمندی می‌دانند درحالی‌که باید از دوران کودکی و نوجوانی به این بیماری توجه داشت.

دبیر شبکه تحقیقات کشوری پوکی استخوان با اشاره به مطالعه جامع پوکی استخوان در ۹منطقه کشور شامل تهران، تبریز، مشهد، شیراز، بوشهر، ساری، یزد، اراک و سنندج گفت: این مطالعات از افزایش شیوع پوکی استخوان در کشور خبر می‌دهد. دبیر شبکه تحقیقات کشوری پوکی‌استخوان اظهار داشت: برنامه پیشگیری و کنترل پوکی‌استخوان در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، ادغام شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.