«جنگ ارزی» دولت و دلالان

بینا-  زمزمه‌ افزایش نرخ ارز و تغییرات قیمت دلار و به تبع آن سکه، از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد؛ از آن زمان بود که نقدینگی‌ سرگردان که تا آن زمان وارد بازار مسکن شده و آن را به آشفته بازاری تبدیل کرده بود، این بار وارد عرصه سکه و دلار شد و باز هم آشفته‌بازاری دیگر را این‌بار نه در بازار کالا بلکه در بازار اسکناسی کالا شده رقم زد.

طبق گفته مسئولان ۳۸۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم وجود دارد که اگر این نقدینگی سرگردان مدیریت اقتصادی نشود، وارد هر بازاری که شود لطمات جبران‌ناپذیری را به آن کالا و سپس مردم وارد می‌کند که یکی از آن انتشار جو روانی تورم در جامعه است؛ همان طور که لطمات ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار مسکن موجب افزایش نجومی قیمت‌ها در این عرصه شد و حتی پس از روی آوردن این نقدینگی‌ها به بازار سکه و ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن چندان کاهش نیافت و شاید بتوان گفت حداقل ثابت ماند.

به هر حال تمایل به خرید ارز در شرایط فعلی در حالی از سوی مردم عادی وجود دارد که این تمایل موجب بروز جو روانی افزایش تقاضا و صعود افسار گسیخته قیمت دلار شده است.

با چرخشی در بازار دلار که همان میدان فردوسی تهران است، متوجه می‌شوید اغلب و شاید همه افرادی که در این عرصه به تکاپوی خرید افتاده‌اند، مردم عادی جامعه (و نه تولیدکنندگان و وارد کننده‌ها) هستند که برای حفظ ارزش پول خود و شاید دریافت سودی کاذب و بیشتر، به این بازار روی آورده‌اند.

بعید می‌دانم تولید کننده‌ یا واردکننده‌ای این روز‌‌ها برای دریافت ارز به میدان فردوسی و دلالان و صرافان این منطقه مراجعه کند، بنابراین به جرأت می‌توان گفت اغلب افرادی که به این عرصه وارد شده‌‌اند، بخشی از مالکان ۳۸۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان هستند که فعلاً به این تجارت روی آورده‌اند و بهتر بگوییم به این عرصه حمله‌ور شده‌اند.

در این میان دلالان هم خوب از این بازار گل‌آلود ماهی می‌گیرند؛ فاصله عرضه و تقاضا زیاد شده است و این کاهش عرضه و تقاضای فراوان در شرایط کنونی، موجب بازار گرمی دلالان شده است.

در این شرایط اغلب دلالان و صرافان تنها ارز می‌خرند و فروش منتفی شده است، آیا این احتکار ارز خود یکی از دلایل افزایش کاذب و نجومی نرخ‌های دلار نیست و جو روانی احتمال افزایش بیشتر نرخ‌‌ها برای مردم به وجود نمی‌آورد؟

تا لحظه انتشار این گزارش نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۳۵۰۰ تومان است و این خود نشان از عدم تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی برای مقابله با بازار آزاد و یا مافیای ارز دارد.

البته هنوز مدت زمان زیادی از تشکیل مرکز مبادلات ارزی نمی‌گذرد‌ و مسئولان کماکان معتقد هستند مقاومت بازار بالأخره شکسته می‌شود، در حالی که فعلأ پیروز این میدان دلالان میدان فردوسی هستند و بی اعتنا به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، ظاهراً خود برای این «اسکناس کالا‌شده» سیاست تعیین می‌کنند.

به هر حال امیدواریم سیاست‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز و دلار هر چه سریع‌تر جواب دهد؛ اما سؤالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که آیا پس از تأثیرگذاری این سیاست‌های دولت، نرخ‌های ارز که این روز‌ها تورم روانی در جامعه ایجاد کرده است، در همین ارقام یا با درصدی کاهش باقی خواهد ماند و یا به رقم‌های ابتدای امسال نزدیک می‌شود؟

البته عدم کاهش نرخ‌ها در بازار مسکن، امیدمان را برای کاهش کنونی نرخ‌های دلار کم می‌کند.

به هر حال در پایان شاید بتوان به این جمله بسنده کرد که دسیسه دشمن داخلی بسیار تأثیرگذار‌تر از دشمنان خارجی است و قطعاً همگان بر این امر اذعان دارند؛ در این شرایط باید بیشتر به فکر همدیگر باشیم تا دست در دست هم تدابیر استکبار جهانی را بی‌رنگ‌تر کنیم.

ما مردم فرهنگ و ارزش‌های ماندگار و همیشگی دفاع مقدس هستیم نه مردم ارزش لحظه‌ای نرخ دلار…

نگارنده: سعید موذنی

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.