جواد علوی مقدم: هدفم کسب استاد بزرگی است

۱۶خردادماه،

جواد علوی‌مقدم در مورد حضور کم‌رنگ خود در شطرنج ایران اظهار کرد: مدتی به دلیل مسائل کاری و گرفتاری شخصی از شطرنج دور بودم و حتی در مسابقات قهرمانی کشور نیز نتوانستم شرکت کنم، از سوی دیگر دراین مدت اعزام به مسابقات بین‌المللی کمترشده و رقابتهای داخلی آنچنانی نیز برگزار نشد. با این حال سعی می‌کنم امسال پررنگ‌تر در شطرنج ظاهر شوم و هدفم این است که در وهله اول استادبزرگ شوم و در مسابقات قهرمانی کشور نیز با قرارگرفتن جزو سه نفر اول، به تیم ملی دعوت شوم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر به تیم ملی دعوت شوم با وجود گلی‌زاده، درینی و قائم‌مقامی رقابت سنگین می‌شود و ازآنجا که شطرنج ایران در حال حرکت روبه جلو است فکر می‌کنم امسال ترکیب تیم ملی قوی شود. البته نفرات حال حاضر تیم ملی از شطرنج‌باز‌های خوب ایران می باشند اما همانطور که گفتم جمعیت عظیمی در شطرنج ایران روبه جلو حرکت می‌کنند بنابراین این نفرات اگر خوب کار کنند می‌توانند جای خود را در تیم ملی نگه دارند در غیر این صورت مسلما شرایط برایتان سخت می‌شود.

علوی‌مقدم دربارهٔ‌ی شرایط حال حاضر تیم ملی ایران نیز بیان کرد: در سال ۸۷ که من عضو تیم ملی بودم مربی خارجی ثابت در فدراسیون وجود داشت و اعزام‌های بیشتری انجام می‌گرفت، حتی دیدارهای دوستانه بسیاری نیز برگزار می‌کردیم اما در حال حاضر دیگر از آنها خبری نیست و همچنین با وجود مشکلات ارزی و اعزام کم به مسابقات برون‌مرزی شرایط تیم ملی سخت شده و حتی مسابقات داخلی را نیز تحت شعاع قرار داده به طوری که بازیکنان خارجی کمتری در رقابتهای داخلی ما شرکت می‌کنند. با این حال بازیکنان تلاش دارند این خلاءرا جبران کنند و پوریا درینی در رقابتهای قهرمانی غرب آسیا خوب کار کرد. قائم‌مقامی نیز در مسابقات انفرادی قهرمانی آسیا در حد انتظار ظاهر نشد در حالی که می‌توانست بهتر از این کار کند.

وی با بیان این که باید به رده‌های پایه بیشتر بها داد، تصریح کرد: باید عمده حواس خود را به بازیکنان نوجوان و رده‌های سنی پایه معطوف و رقابتهای آنها را به دقت پیگیری کنیم چرا که آنها آینده‌سازهای شطرنج ایران می باشند و با توجه به پتانسیلی که در هر دو بخش دختران و پسران وجود دارد باید در رده‌های هشت تا ۱۰ سال مدال قهرمانی جهان را کسب کنیم. بنابراین فدراسیون باید دیدگاه خود را در این مورد حرفه ای‌تر و قوی‌تر کند. در واقع باید بخشی از توجه و هزینه‌ها را از رده بزرگسالان کم کند و به رده‌های پایه بیفزاید.

وی افزود: رده‌های پایه‌ ما رقابتهای مهمی را پیش‌رو دارند و امیدواریم همانطور که در سال ۷۷ که اولین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان و رده‌های سنی آسیا در رشت برگزار شد و ما توانستیم بالاتر از کشور هند قرار بگیریم و قهرمان شویم، امسال نیز جزو سه تیم اول آسیا باشیم.

استاد بین المللی شطرنج ایران هدف از برگزاری مسابقه سیمولتانه را کمک به رشته شطرنج دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه خود من عضو سازمان نظام مهندسی هستم و رشته شطرنج در این سازمان یک رشته نوپا است تصمیم گرفتیم به جا افتادن شطرنج کمک کنیم. اول قرار بود مسابقه با حضور ۳۰ نفر برگزار شود اما به دلیل استقبال زیاد با حضور ۵۰ شطرنج باز برگزار شد که خودم تصور نمی‌کردم جو مسابقات سنگین باشد. اکثر شرکت‌کنندگان بازیکنان خوبی بودند و از آنجا که فکر می‌کردم رقابت ساده‌ای باشد خیلی به من فشار وارد شد. با این حال موفق شدم ۹۰ درصد امتیازها را به دست آورم.

علوی مقدم در پایان گفت: شطرنج مانند فوتبال نیست که تحرک داشته باشد و بتوان بر روی آن تبلیغ آنچنانی کرد. باید به هر نحوی بخش خصوصی را در شطرنج جدب کنیم که این موضوع منوط می‌شود به همکاری سازمان صداوسیما و رسانه‌ها که با انعکاس بیشتر و پخش زنده رقابتها، سبب جذب بخش خصوصی به شطرنج شوند.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.