جور گرانی دارو بر دوش بیماران

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : براساس خبرها منتشر‌شده، دارو نسبت به سال قبل ۷۶ درصد گران شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از همشهری ؛ این افزایش قیمت نتیجه‌ منطقی و مستقیم افزایش نرخ ارز و نتیجه‌ غیرمستقیم تحریم‌هاست. گران‌شدن دارو به هر سببی که بوده باشد سبب شده تا بازار درمان به سمت نابسامانی‌های بیشتر پیش رود و هزینه‌های درمان افزایش بیشتری داشته باشد. اگر چه بیمه‌ها وظیفه دارند تا از بیمه‌شدگانشان در برابر این نوع نابسامانی‌ها و افزایش قیمت‌ها حمایت کنند، اما نقل‌قول‌هایی که از مسئولان سازمان بیمه تأمین اجتماعی در رسانه‌ها انتشار یافته نشان می‌دهد که این سازمان برنامه و راهکار عملی برای حمایت از بیمه‌شدگان درنظر نگرفته است.

اگر چه ۲روز قبل صمدالله فیروزی، عضو هیأت مدیره‌ تأمین اجتماعی اعلام کرد که از ۱۵تیرماه سال‌جاری افزایش قیمت داروی بیماران خاص تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از سرجمع اعتبارات حوزه درمان این سازمان پرداخت می‌شود،ولی به دیگر گروه‌های بیمارانی که نیازمند خرید دارو می باشند، اشاره‌ای نکرد.

او تنها با بیان اینکه از معاونت درمان سازمان خواسته‌ایم موضوع افزایش قیمت داروها را بررسی کرده و به‌صورت دقیق بار مالی مضاعفی را که از این طریق به سازمان وارد می‌شود به هیأت مدیره گزارش کند تا بتوانیم برای این موضوع چاره‌ای بیندیشیم، تأکید کرد که سازمان تأمین اجتماعی قصد دارد یک برآورد مالی انجام دهد که این برآورد به‌خودی خود برای بیمه‌شدگان نفعی نخواهد داشت؛ مگر اینکه پس از برآوردهای انجام‌شده سازمان تأمین اجتماعی تصمیم بگیرد که قیمت‌های تازه دارو را بپذیرد.

اگر این قیمت‌ها پذیرفته شود آنگاه سازمان تأمین اجتماعی باید سهم خود را بپردازد. اگر تمام این مسیر طی شود بیمه‌شدگان این سازمان برای خرید دارو می‌توانند روی کمک مؤثر و قانونی سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بخشی از پول دارو حساب کنند در غیر این صورت تمام بار افزایش قیمت بر دوش بیمه‌شدگان خواهد بود و هر بیماری باید برای جبران این بار دست در جیب شود.

هنوز ۲۴ساعت از انتشار یافتن گفته‌های فیروزی در رسانه‌ها نگذشته بود که مدیرکل درمان غیرمستقیم این سازمان برای پوشش بیمه‌ای افزایش قیمت داروها شرط‌هایی اعلام کرد. خلیل نوکهن اهوازی اعلام کرد که با توجه به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ۱۸۰۰میلیارد تومان مابه‌‌التفاوت تغییر ارز در ارتباط با افزایش قیمت دارو تصمیمی نگرفته است، سازمان‌های بیمه‌‌گر امکان پوشش افزایش قیمت دارو را ندارند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم تأمین اجتماعی گفته که تا‌کنون ۱۵۰۰قلم دارو افزایش قیمت داشته‌اند و محاسبات انجام شده توسط سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که قیمت داروها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۷۶درصد افزایش یافته است که در این شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی منابع لازم برای تحت پوشش قرار دادن افزایش قیمت دارو برای بیمه‌شدگان را ندارد، بنابراین وزارت بهداشت باید اعتبار مربوط به مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها را به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص دهد تا بتوانیم از این طریق افزایش قیمت تمامی داروها را تحت پوشش قرار دهیم.

افزایش قیمت دارو از ابتدای سال قبل تا‌کنون به‌صورت مهارنشدنی با سرعت پیش می‌رود و در بعضی موارد به ۱۰یا ۲۰برابر شدن قیمت دارو نیز منجر شده و سیاست‌های دولت برای حمایت از بیماران در برابر این افزایش قیمت تا‌کنون به نتیجه نرسیده است. مرور واقعیت نشان می‌دهد که طی یک سال و اندی قبل بیماران در برابر افزایش قیمت‌ داروهای مصرفی‌شان یکه و تنها مانده‌اند و این شرایط در حالی رقم خورده که تأمین هزینه‌های درمان برای بیماران به‌ویژه در ۵-۴سال قبل، سخت و سخت‌تر شده است.

افزایش قیمت دارو چالشی است که می‌بایست بین وزارت بهداشت، دولت و بیمه‌ها به بحث و بررسی گذاشته شود تا راهی برای حل آن پیدا کنند اما دولت با شانه‌خالی کردن مدام از زیر بار مسئولیتی که در این زمینه دارد، همواره بیماران را در برابر این مشکلات تنها گذاشته است. هزینه‌های میلیونی درمان بیماری در کشور تعداد قابل‌توجهی از بیماران را به زیر خط فقر برده است و دولت همچنان در یافتن راه‌حلی برای این مشکل به نتیجه نرسیده و جدیتی نیز نشان نمی‌دهد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.