حال و روز بورس تهران در روز شنبه/آبی که بر آتش اثر نکرد!

بورس در حالی به کار خود طی معاملات امروز پایان داد که روند منفی بر معاملات اکثر نمادها و صنایع مختلف حکمفرما شد و این حرکت سر به زیر شاخص دقایقی پس از شروع بازار سهام آغاز گردید.براساس گزارش بورس نیوز، چنین روندی در بازار سهام در حالی مشاهده شد که حتی اخبار مثبت نیز نتوانست به مثابه آبی بر روی آتش عمل کند و بورس را به واکنش مثبت وادار کند.

اقتصادآنلاین/گروه بورس:
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۱٫۰۵٫۰۷ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۳ واحد کاهش به رقم ۲۰۶۳۲ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۲۷ واحد افت عدد ۳۵۱۸۷ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۶۵ واحد نزول به رقم ۲۵۰۲۳ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۲۹۷ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی کرمانشاه با پنج واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با ۹ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بورس در حالی به کار خود طی معاملات امروز پایان داد که روند منفی بر معاملات اکثر نمادها و صنایع مختلف حکمفرما شد و این حرکت سر به زیر شاخص دقایقی پس از شروع بازار سهام آغاز گردید.

براساس گزارش بورس نیوز، چنین روندی در بازار سهام در حالی مشاهده شد که حتی اخبار مثبت نیز نتوانست به مثابه آبی بر روی آتش عمل کند و بورس را به واکنش مثبت وادار کند.

بطوریکه بازار حجم چندان قابل توجهی نداشت و بدون انتخاب لیدر روز خود را سپری کرد.

یکی از این اخبار مثبت تعدیل حدود ۹۰ درصدی سود برآوردی سال مالی ۹۱ “فرآور” و پوشش ۳۳ درصدی سود ۷۵۵ ریالی برآورد شده در آخرین پیش بینی اعلامی این شرکت بود که دلیل آن افزایش در مقدار و مبلغ فروش عنوان شده است. افزایش میزان صادرات این شرکت از ۴۳ درصد از فروش کل به ۵۲ درصد با دلار ۱۸۱۵ تومان و ۸ ریالی اعلام شده، با این حال این شرکت پس از بازگشایی نماد معاملاتی خود تنها حدود شش درصد افزایش قیمت سهام را شاهد بود.

خبر امیدوار کننده دیگری که بازار هیچ عکس العملی به آن نشان نداد، پیرامون افزایش نرخ فروش محصولات فولادی در بازار طی چند وقت اخیر بود، با این وجود ذوب آهن اصفهان امروز معاملات خود را با افت پنج درصدی قیمت سهام پس از بازگشایی نماد معاملاتی خود آغاز کرد.

در عین حال سایر شرکت های فولادی نیز روز جاری را با روندی منفی پشت سر گذاشتند که این روند به دلیل تصمیم جدید دولت مبنی بر واردات شمش فولاد با نرخ ارز دولتی اتفاق افتاد و انتظار از تعدیل قیمت ها در بازار فولاد، این گروه را با چالش جدیدی رو به رو ساخت. چرا که به نظر می رسد دولت با این رویه سعی دارد از رشد قیمت محصولات فولادی جلوگیری کند که این امر می تواند به ضرر “فخوز” نیز باشد. بطوریکه حاشیه سود “فخوز” با توجه به اینکه پیش از این اسلب را به نرخ ۱۴۰۰ تومان به فولادی ها عرضه می کرد، با تصمیم دولت برای ورود شمش فولاد با نرخ ارز مرجع می تواند کاهش یابد.

طی معاملات امروز گروه پتروشیمی نیز به دنبال تداوم بحث تحریم های بین المللی و عدم انتشار اخبار مثبت امیدوار کننده درشرکت های صادر کننده روندی نزولی اختیار کرد و تنها پتروشیمی کرمانشاه و فارابی در این گروه در مسیر صعودی گام برداشتند.

خودرویی ها نیز شرایطی مشابه را پیگیری کردند، بطوریکه افزایش نرخ دلار همچنان این گروه را تهدید می کند.

در این گروه برخلاف روند صعودی هفته اخیر، حضور جمع کثیری از سهامداران این صنعت در نقش عرضه کننده سهم طی روز جاری، میزان عرضه سهم نسبت به تقاضا را در این گروه فزونی بخشید.

به اعتقاد تحلیلگران تکنیکالی حضور این سهام در موج B دلیلی بر تشکیل صف فروش و افت قیمت سهام این گروه طی معاملات امروز می باشد. این در حالی است که تنها چند روز از انتشار خبر تصویب اعطای وام هزار میلیارد تومانی به دوقول خودروساز کشور می گذرد. اما اعلام خبر محروم شدن این صنعت از دریافت ارز دولتی پس از هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند به عنوان دلیل دیگر مؤثر بر شکل گیری این روند منفی تلقی شود.

اما در سایپا برخی شنیده ها از انتشار اوراق صکوک علاوه بر انتشار اوراق مشارکت به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی این شرکت خبر می دهد. افزون بر اینکه این شنیده ها از احتمال واگذاری برخی دارایی های ثابت و غیر مولد “خساپا” نیز حکایت دارد.

تنها سهم های مثبت بازار امروز سهام گروه قندی و برخی از سیمانی ها بودند که تا دامنه نوسان مثبت چهار درصدی قیمت ها نیز پیش رفتند.

اما نکته مهم پیرامون گروه قندی که باید مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران قرار گیرد، میزان واردات شکر طی دو ماه ابتدایی سال ۹۱ بوده که میزان آن طبق اعلام انجمن صنفی قند و شکر کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش یافته استو علاوه بر آن اخباری از مذاکره برخی واسطه ها برای صفر کردن واردات شکر نیز به گوش می رسید، اما این خبر تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

در گروه انفورماتیک نیز تنها دو نماد “مداران” و “رتاپ” در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گرفتند که عرضه بلوک ۷٫۷۱ درصدی سهام شرکت داده پردازی ایران معادل ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم متعلق به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان به همان قیمت پایه یعنی ۲۶۰۰ ریال به ازای هر سهم طی روز جاری، می تواند دلیلی بر رشد قیمت سهام این شرکت باشد.

شفاف سازی شرکت آذرآب نیز از دیگر اخبار امروز بورس بود که از قطعی شدن قرارداد ساخت و نصب دو دستگاه بویلر ۲۲۷ تنی به مبلغ ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو و احتمال تغییر در عایدی هر سهم سال مالی ۹۱ خبر می داد. از این رو “فاذر” تا تشکیل صف خرید و معامله نزدیک به دو میلیون سهمی رو به رو شد.

این میان نمودارهای تکنیکالی شاخص کل نیز که چند روزی است حرکتی آرام و شبیه به یک حلزون را به خود گرفته، بیانگر تمایل نماگر بازار سهام برای برخورد با خط وسط بولینگر ماهانه و حتی شکستن این خط حمایتی طی روزهای آتی است.

اهالی تکنیکالیست تالار معتقدند در صورت شکسته شدن این خط حمایتی، شاخص کل در مرحله اول تا ۲۴ هزار و ۷۰۰ واحد اصلاح خواهد شد. اما اگر ریزش آن بیش از این رقم ادامه یابد، باید انتظار وضعیت نامساعدتری را در بورس داشت.

در سطح کلان نیز وزیر اقتصاد طی روز گذشته از مخالفت دولت با چند نرخی بودن ارز سخن گفت تا تعادل در این بازار هر چه سریع تر برقرار شود.

با این حال طی روز جاری نرخ دلار آمریکا تاکنون همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و تا این لحظه بهای این ارز به ۱۹۷۲ تومان رسیده که نسبت به پنچ شنبه هفته گذشته ۱۵ تومان رشد داشته است.

در پی این روند حرکتی در بازار ارز، بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز تاکنون به ۷۴۳ هزار تومان افزایش یافت که نسبت به هفته گذشته با رشد هفت هزار تومانی همراه می باشد و این صعود قیمتی را جدا از افزایش بهای دلار، می توان ناشی از افزایش قیمت اونس جهانی طلا دانست که در ابتدای معاملات امروز در بازارهای جهانی، ۰٫۵۲ درصد افزایش را نشان می دهد و به ۱۶۲۳ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

در پایان گفتنی است افزایش ناآرامی ها در سوریه و تنش های غرب با ایران نیز موجب افزایش بهای نفت به مرز ۱۰۸ دلار شد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.