حاکم کویت استعفای کابینه نهم را پذیرفت

یکشنبه ۱۱ تیر – ۰۶:۵۱:۴۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

شیخ صباح الاحمد الصباح، حاکم کویت استعفای شیخ جابر المبارک الصباح، نخست وزیر این کشور و انحلال نهمین کابینه را پذیرفته است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، حاکم این کشور روز یکشنبه (۱۱ تیر) با صدور حکمی استعفای دولت شیخ جابر، نخست وزیر این کشور را پذیرفت.
کابینه کویت استعفای خود را در ۲۵ ژوئن (۵ تیر) تسلیم حاکم این کشور کرد.
قرار است حاکم کویت مشورت خود را درباره تشکیل کابینه جدید در ۲ جولای (۱۲ تیر) آغاز کند.
حاکم کویت از شیخ جابر خواسته است رهبری دولت موقت را بر عهده گیرد و انتظار عموم بر این است که وی اکنون نخستین گزینه برای تشکیل کابینه جدید باشد.
کابینه مستعفی نهمین دولتی بود که در پی انتخابات پارلمانی ۲ فوریه (۱۳ بهمن) که طی آن مخالفان ۳۴ کرسی از ۵۰ کرسی پارلمان که به رای مردم انتخاب می‌شوند را بر عهده گرفتند، تشکیل شد.
این درحالی بود که دادگاه قانون اساسی کویت در ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) با صدور حکمی مبنی بر این که فرمان امیر کویت در انحلال پارلمان قبلی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی است، انتخابات پارلمانی را غیرقانونی اعلام کرد.
نمایندگان مخالف کویتی که خواستار یک سلطنت مشروطه و یک نظام کاملا پارلمانی بودند، این رای را “کودتا علیه قانون اساسی” دانسته و آن را رد کردند.
هزاران کویتی در ۲۶ ژوئن تظاهراتی علیه دادگاه قانون اساسی حاکم در کویت، پایتخت این کشور برگزار کردند.
شیخ صیاح آل صباح در ۱۸ ژوئن و در پی اختلاف میان نمایندگان مخالف و کابینه که خاندان حاکم الصباح پست‌های کلیدی را در آن در اختیار دارند، پارلمان را به مدت یک‌ماه تعطیل کرد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۱۱۸۵۱۴۷۲۶۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.