حبس زدایی راهکاری مناسب جهت رفع آثار سوء زندانی شدن

۲۵م آذر ،

یک حقوقدان گفت: در صورتیکه برای قانونگذار جرم سبک و ضعیف محرز شود می تواند برای حبس‌زدایی، به مولفه‌هایی همچون محرومیت از حقوق اجتماعی، جزای نقدی، احکام تاخیری و تعلیقی و نیز عفو و پایان دوره مرخصی توجه کرد.

مسعود شفیعی در گفتگو با خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ اجرای مجازات جایگزین حبس اظهار داشت: در جرائم سنگین نمی‌توان هیچ جایگزینی برای مجازات حبس پیش بینی کرد همانطور که این گزینه فاکتور مد نظر تمام کشورهای دنیا نیز است.

شفیعی با اشاره به برخی راهکارها جهت کاهش حبس برخی زندانیان در جرائم سبک ، تصریح کرد: در صورتیکه برای قانونگذار جرم سبک و ضعیف محرز شود می‌تواند برای حبس‌زدایی، به مولفه‌هایی همچون محرومیت از حقوق اجتماعی، جزای نقدی، احکام تاخیری و تعلیقی و نیز عفو و پایان دوره مرخصی توجه کرد.

وی با اشاره به آثار سوء حبس گفت: علاوه بر اینکه فرد زندانی در حبس به سر می‌برد خانواده وی نیز به دلیل نداشتن سرپرست و عدم حمایت دچار آسیب جدی می‌شوند لذا حبس‌زدایی راهکار مناسبی جهت کاهش مجازات زندانیان است.

این حقوقدان با بیان این مطلب که در قانون مجازات عمومی پیشین و همچنین قانون مجازات اسلامی پس از انقلاب نیز ساز و کارهایی در این راستا تعبیه شد، افزود: بر اساس آن بعضی از مجرمان به جای تحمل کیفر حبس ، مجازات جایگزین مانند جریمه ، محرومیت از شغل و… می شوند، اما متاسفانه چنین تغییر ، تعدیل و یا تبدیلی در غالب تخفیف مجازات ، آنچنان که باید در محاکم اجرایی نشد.

گفتنی است؛ در کشورمان توجه و تمایل برای به کار بردن مجازات جایگزین در بعضی جرایم و بزهکاران بی سابقه و یا کم سابقه ، چند سالی است که آغاز شده و در حال حاضر همچنان ادامه دارد. البته ، زندان زدایی با پیشنهاد و دستورالعمل‌های رئیس کنونی قوه قضائیه به شکل اجرایی و عملی متجلی شد. به رغم آنکه لایحه جایگزین‌های حبس توسط نمایندگان تصویب نشده اما سیاست قوه قضائیه در این راستا با شدت و حرارت ادامه دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.