حجم گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۲ به بالاترین حد خود رسید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز چهارشنبه ۶ نوامبر اعلام کرد حجم گازهای گلخانه‌ای که مسئول تغییرات آب و هوایی شناخته می‌شود در جو کره زمین در سال ۲۰۱۲ به رکورد تازهی رسید.

به گزارش رویترز دبیر کل WMO، میشل ژراد، در یک کنفرانس خبری در ژنو که در آن “بولتن گازهای گلخانه‌ای” سالانه این سازمان ارائه شد، گفت: “غلظت همه این گازهای گلخانه‌ای عمده دوباره به حد بی‌سابقه‌ای رسیده‌اند.”

ژراد گفت این رونده شتاب‌گیرنده سبب تشدید تغییرات آب هوایی شده است و رسیدن به هدف مورد توافق در اجلاس کپنهاگ در سال ۲۰۰۹ برای محدود کردن گرمایش جهانی در حد زیر  ۲ درجه را سخت‌تر کرده است.

او گفت: “سال ۲۰۱۲ وضعتی بدتر از سال ۲۰۱۱ داشت، و وضع سال ۲۰۱۱ بدتر از سال ۲۰۱۰ بود. هر سال می‌گذرد کنترل وضعیت سخت‌تر می‌شود، و باقیماندن در زیر میزان نمادین میانگین جهانی ۲ در جه سخت‌تر می‌شود.”

“برنامه محیط زیست سازمان ملل” روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود میزان خروجی گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ هشت تا ۱۲ میلیارد تن بالاتر از حد ضروری برای محدود کردن گرمایش جهانی زیر ۲ درجه باشد.

ژارد در کنفرانس خبری گفت اگر جهان به مسیر کنونی‌اش ادامه دهد، گرمایش جهانی احتمالا در میانه از حد ۲ درجه عبور خواهد کرد، و چنین وضعیتی بر چرخه آب، سطح دریاها و حوادث شدید آب و هوایی تاثیر خواهد گذاشت.

او گفت: “هر چه ما بیشتر دست روی دست بگذاریم، ماندن در زیر این حد درجه حرارت مشکل‌تر خواهد شد و تاثیر شدیدتری بر کشورهای بسیار ایجاد خواهد شد، و بنابراین تطبیق یافتن با این تاثیرات مشکل‌تر خواهند بود.”

او گفت سیستم آب و هوایی کره زمین بیشتر تحت تاثیر اقیانوس‌ها قرار دارد تا جو، و با توجه به زمانی که طول می‌کشد تا دریاها گرمتر شوند، تاثیر کامل خروجی فعلی گازهای گلخانه‌ای مدت‌ها بعد بروز خواهد کرد.”

او گفت: “حتی اگر ما بتوانیم خروج این گازها همین امروز متوقف کنیم- کاری که می‌دانیم ناممکن است- گرم شدن اقیانوس‌ها ادامه خواهد داشت و بالا آمدن سطح دریاها برای صدها سال تداوم خواهد یافت.”

نمایندگانی از بیش از ۱۹۰ کشور جهان هفته آینده در ورشو در یک کنفرانس سازمان ملل حضور خواهند یافت تا بر اساس یک پیمان تازه آب و هوایی که قرار است تا سال ۲۰۲۴ امضا شود، اما تنها در سال ۲۰۲۰ عملی خواهد شد، خروجی گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

بولتن WMO نشان می‌دهد که حجم دی‌اکسید کربن یا CO2، گاز گلخانه‌ای اصلی که در فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌شود، در سال ۲۰۱۲ سریعتر از دهه قبل افزایش یافته است، و به ۳۹۳٫۱ بخش در میلیون (ppm)، یعنی ۴۱ درصد بالاتر از حد دوران ماقبل صنعتی رسیده است.

مقدار این گاز در جو به اندازه ۲٫۲ ppm در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است، که بالاتر از حد میانگین سالانه ۲٫۰۲ ppm در طول ده سال قبل بوده است.

ژرار گفت دی اکسید کربن گازی بسیار پایدار است و احتمالا برای مدتی طولانی در جو باقی خواهند ماند. به نقل از این غلظت‌های دی‌اکسید کربن بالاترین میزان‌ها درژ بیش از ۸۰۰ هزار سال قبل در کره زمین می باشند.

ژرار گفت: “افزایش در میزان CO2 عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسانی است. اقداماتی که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم یا انجام نمی‌دهیم پیامدهای برای مدتی بسیار بسیار طولانی خواهند دشت.”

افزایش دومین گاز گلخانه‌ای مهم، متان، نیز با سرعتی مشابه چهار سال قبل، در سال ۲۰۱۲ ادامه داشته است و به میانگین جهانی ۱۸۱۹ بخش در میلیارد (ppb) رسیده است، و سومین گاز گلخانه‌ای مهم، اکسید نیتروژن، به میزان ۳۲۵٫۱ ppb رسیده است.
منبع: همشهری آنلاین

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.