حدود ۶ درصد بارداری‌ها در ایران منجر به دیابت بارداری می‌شود

نوشته شده در تاریخ ۱۸/آذر/ – ۰۹:۲۰ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با :

خبرگزاری :یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می‌شوند در ۱۰ تا ۲۰ سالگی اگر رژیم غذایی را به خوبی رعایت نکنند دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند که این مساله احتمال بروز دیابت در آنها را افزایش می‌دهد.

دکتر محمدرضا مهاجری ، دیابت بارداری را یکی از انواع بیماری دیابت دانست و گفت: خانم ها در سنین باروری مستعد این بیماری می‌شوند. در ایران حدود ۵ تا ۶ درصد بارداری‌ها منجر به دیابت بارداری می‌شود و چون این بیماری علامت ندارد اگر تشخیص داده نشود می‌تواند عوارضی را برای جنین و مادر به همراه داشته باشد به همین علت توصیه می‌شود خانم‌ها در سنین باروری در بدو تشخیص بارداری یکبار برای بررسی قند خون ناشتا به پزشک مراجعه کنند. اگر این مقدار از ۹۲ میلی گرم در دسی‌لیتر کم‌تر بود این فرد مبتلا به دیابت بارداری نیست و  فرد باید در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری مجدد برای تست گلوکز به پزشک مراجعه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  افزود: دیابت بارداری از این نظر اهمیت دارد که حتما باید تشخیص داده شود تا عوارضی برای مادر و جنین نداشته باشد. معمولا خانم‌هایی که سن بالاتری دارند یا چاق هستند و یا سابقه دیابت در بستگان درجه اول آنها وجود دارد مستعد این بیماری هستند.

به گفته وی؛ کسانی که زایمان‌هایی با وزن بالا داشته باشند احتمال اینکه در بارداری‌های بعدی به دیابت مبتلا شوند بسیار زیاد است.

مهاجری با بیان اینکه قند خون زنان مبتلا به دیابت بارداری باید بعد از زایمان و فارغ شدن کنترل شود گفت: ممکن است این زنان بعد از گذشت سال‌ها مستعد ابتلا به دیابت شوند و کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می شوند در ۱۰ تا ۲۰ سالگی اگر رژیم غذایی را به خوبی رعایت نکنند دچار اضافه وزن  و چاقی می شوند که ممکن است با این مساله احتمال بروز دیابت نیز در آنها افزایش یابد.

وی درباره درمان دیابت در زنان باردار گفت: درمان به زمان تشخیص بستگی دارد. اگر این بیماری در ۸ هفته اول و هفته‌های آخر بارداری تشخیص داده  شود درمان باید شدید‌تر و سریع‌تر صورت گیرد و پزشکان بسیار سریع و در عرض ۲۴ ساعت باید قند بیمار را به حالت طبیعی بازگردانند تا به عوارض ناشی از آن مبتلا نشوند اما اگر بیماری در هفته‌هایی که بین این دو زمان است تشخیص داده شود ابتدا باید فاصله ایجاد کرد و رژیم غذایی خاصی به بیماران تجویز شود که اگر قند خون به میزانی که مد نظر است نرسد آن وقت باید از انسولین استفاده کرد و امروزه تنها دارویی که مجوز استفاده در دوران بارداری دارد همین انسولین است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.