حذف بودجه پیشگیری از بازداری، باید منتظر چه اتفاقاتی بود؟

در ایران، از سال ۱۳۳۷ مباحث کنترل جمعیت و تنظیم خانواده آغاز شد و پس از انقلاب، بنا به دلایلی از جمله جنگ ایران و عراق، رشد جمعیت افزایش یافت به طوری که در سال ۱۳۶۵ به بالاتر از ۳٫۲ درصد رسید. در پی این شرایط سیاست‌های کنترل جمعیت در دستور کار قرار گفت که شامل ارائه خدمات رایگان پیشگیری از بارداری (ارائه کاندوم رایگان در مراکز بهداشت شهری و روستایی و نیز انجام رایگان وازکتومی) و حذف تمامی سیاست‌های تشویقی ۳ اولاد به بالا بود. این اقدامات منجر به سریع‌ترین کاهش ثبت شده در نرخ رشد جمعیت یک کشور شد و نرخ رشد جمعیت ایران را در مدت کوتاهی از ۳٫۲ درصد به ۱٫۲ درصد در سال رساند.

به همین منظور، اقداماتی برای تشویق خانواده‌ها به فرزنددار شدن در نظر گرفته شده از جمله در نظر گرفتن مشوق‌های مالی مانند پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد که البته متوقف شد، محدود نبودن تعداد فرزندان خانواده برای پرداخت یارانه و افزایش کمک هزینه نگهداری فرزندان بانوان شاغل در مهدهای کودک از ۳۶ به ۵۰ هزار تومان. حذف درس تنظیم خانواده از واحدهای درسی دانشگاهی و جایگزین کردن درس شکوه همسرداری به جای آن هم از دیگر کارهایی بود که به این منظور انجام شد و اما در کنار این‌ها، یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت، حذف بودجه کنترل جمعیت بود به طوری که تقریبا یک ماه پیش، وزیر بهداشت از حذف کامل بودجه برنامه کنترل جمعیت، رفع محدودیت دو فرزند و جایگزینی برنامه سلامت باروری در کشور خبر داد.

اما آنچه کارشناسان را نگران کرده و باعث می‌شود درباره عواقب حذف بودجه کنترل جمعیت و ارائه نشدن امکانات پیشگیری از بارداری هشدار دهند، آسیب‌هایی است که این تصمیم در پی خواهد داشت. به گفته آنها، با این که هدف این است که جمعیت افزایش یابد اما جای این نگرانی وجود دارد که این رشد جمعیت و فرزندآوری فقط در قشرهای خاصی از جامعه رخ دهد و با توجه به تعداد بالایی از مردم که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به فقر بیشتر آنها و آسیب‌های اجتماعی که این فقر در پی خواهد داشت دامن بزند. این اتفاق چندان هم دور از ذهن نیست زیرا طبیعی است که با حذف امکانات رایگان، احتمال افزایش قیمت وسایل پیشگیری از بارداری در فروشگاه‌ها و دسترسی نداشتن مردم در روستاها و شهرهای کوچک به چنین امکاناتی وجود خواهد داشت، بنابراین عواقب آن شامل حال خانواده‌هایی می‌شود که حالا هم در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند و با این که ممکن است فرزند دیگری نخواهند و حتی توان اداره زندگی خود با این تعداد فرزند را نیز نداشته باشند، اما به خاطر گران شدن این امکانات و در نتیجه استفاده نکردن از آنها، به تعداد فرزندانشان اضافه شود. این مساله می‌تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد که می‌توان به افزایش تعداد نوزادان سرراهی و بی‌سرپرست، رشد تعداد کودکان کار و افزایش تعداد نوجوانان و جوانان بزهکار اشاره کرد.

یکی دیگر از هشدارهایی که کارشناسان می‌دهند و معتقدند باید با حذف توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری، منتظر آن بود، افزایش مرگ و میر زنان به هنگام زایمان و همچنین افزایش موارد سقط جنین است.

به گفته رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور، این تصور اشتباهی است که با قطع وسایل جلوگیری از بارداری می‌توان شاهد رشد موالید در کشور بود.

گزارش کامل را اینجا بخوانید.

۴۷۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.