حذف فزاینده فیلم‌های آمریکایی از بازار سینمای چین!

مقامات چینی سیاست‌های محدودکننده واردات محتوای خارجی و کنترل بر تاریخ‌های اکران و کنترل مطلق بر توزیع فیلم در بزرگترین بازار سینمایی جهان را تشدید می‌کنند.

 حذف فزاینده فیلم‌های آمریکایی از بازار سینمای چین!

به گزارش ممتاز نیوز، در سال‌های اخیر سیر نزولی اکران و فروش فیلم‌های خارجی به ویژه عناوین هالیوودی در کشور چین، صنعت سینمای غرب را با چالش از دست دادن بزرگترین مارکت سینمایی جهان مواجه ساخته است. در همین رابطه بلومبرگ در مقاله خود نوشت: هنگامی که «گودزیلا علیه کونگ» با فروش آخر هفته نزدیک به ۷۰ میلیون دلاری در چین در ماه مارس ۲۰۲۲ اکران شد، به نظر می‌رسید که بازار نقطه درخشانی برای استودیوهای هالیوود باشد: بیشتر سینماها باز بودند، در حالی که تماشاگران فیلم در ایالات متحده به دلیل ویروس کرونا در خانه ماندند.

اما سال ۲۰۲۲ در حال تبدیل شدن به یک ناامیدی برای شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی در چین بود که سال قبل از آن ایالات متحده را پشت سر گذاشت و به بزرگترین بازار فیلم جهان تبدیل شد. طبق داده‌های جمع‌آوری‌ شده توسط بلومبرگ از سرویس فروش بلیت‌های چینی «MaoyanEntertainment»، فیلم‌های آمریکایی تنها حدود ۱۵ درصد از گیشه چین را به خود اختصاص داده‌اند، هم‌تراز با فروش آسیب‌دیده از بیماری همه‌گیر کرونا در سال ۲۰۲۰ و بسیار کمتر از ۳۲ درصدی که در سال ۲۰۱۹ در گیشه این کشور آسیایی به دست آوردند.

امروز ورایتی نیز در گزارش خود به همین موضوع پرداخت و نوشت: عناوین خارجی به طور فزاینده‌ای از بازار فیلم چین حذف می‌شوند. مقامات چینی سیاست‌های محدودکننده واردات محتوای خارجی و کنترل بر تاریخ‌های اکران و کنترل مطلق بر توزیع فیلم در بزرگترین بازار سینمایی جهان را تشدید می‌کنند.

داده‌های جدید از منابع چینی نشان می‌دهد که سیاست‌های جدید محدودیت اکران فیلم‌های خارجی بخصوص آمریکایی در این کشور، شرایط را برای فیلم‌های خارجی در سال ۲۰۲۲ سخت‌تر کرده است.

فیلم‌های خارجی می‌توانند به طور رسمی فقط از طریق یکی از دو شرکت متمرکز دولتی در چین توزیع شوند، و به عنوان یکی از سهمیه محدود ۳۴ فیلم «سهم درآمد» یا با شرایط «هزینه ثابت» وارد شوند که به شدت از فروش گیشه آن‌ها کاسته می‌شود. حق پخش و اکران در چین تنها با پرداخت یک مبلغ یکجا توسط یک شرکت محلی مجوز داده می‌شود و علاوه بر آن باید ریسک سانسور موارد مغایر با قوانین چین و فروش متعاقب آن را نیز پذیرا باشد.

تلاش‌ها برای تغییر سیستم و نزدیک‌تر کردن چین به اجرای تعهداتش در سازمان تجارت جهانی متوقف شده و هیچ پیشرفتی برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

ورایتی نوشت: اطلاعات منتشر شده در وبلاگ «Theatrical Film Database»(پایگاه داده‌ای اکران فیلم)، بازار فیلم چین در سال ۲۰۲۲ را به‌طور فزاینده‌ای جزیره‌ای و خارج از همگامی با بقیه جهان به تصویر می‌کشد.

سهم آمریکا از فیلم‌های خارجی در بخش درآمد و هزینه‌های ثابت کاهش یافته است: تنها ۳۹ درصد از کل فیلم‌های وارداتی چین در سال گذشته آمریکایی بودند که نسبت به ۴۶ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

کمتر از یک سوم (۲۸ درصد) فیلم‌های خارجی(اکثرا آمریکایی) اکران شده در سال گذشته در کشور چین مربوط به تولیدات سال ۲۰۲۲ بوده است. بیشتر فیلم‌های اکران شده، قدیمیتر بوده و یک دهم آنها عناوین آرشیوی و مربوط به فیلم‌های تولیدی قبل از سال ۲۰۱۰ بوده‌اند.

ورایتی در ادامه می‌نویسد: سال‌هاست که استودیوهای آمریکایی از دولت چین انتقاد می‌کنند که فیلم‌هایشان را به خاطر سانسور و تاخیر در صدور پروانه اکران، دیرتر از موعد بر پرده سینماهای این کشور به نمایش می‌گذارند. و این مساله باعث می‌شود فرصت تبلیغات اکران فیلم‌های هالیوودی در این کشور از دست برود و به فروش آن‌ها ضربه بزند، جاییکه فیلم‌های تولید چین بهترین شرایط تبلیغی را در کشور خود دارا هستند و سر موعد خود نیز اکران می‌شوند.

از ۶۷ فیلم اکران شده سال گذشته در چین، تنها ۲۵ مورد در بین پرفروش‌های گیشه قرار گرفت که ۲۱ عنوان از آن‌ها فیلم‌های آمریکایی بودند که در مجموع تنها ۱۲.۵ درصد از سهم فروش کلی گیشه سالانه این کشور را به خود اختصاص دادند. سیر نزولی از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۰ نشان از کاهش شدید درآمد و از دور خارج شدن سینمای هالیوود در اکران‌های بزرگترین بازار فیلم جهان دارد.

این در حالی است که به تازگی سینمای چین با فروش ۷.۳ میلیارد دلاری، عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را برای دومین سال پیاپی از آمریکا ربود. مجموع فروش سینمای چین در سال ۲۰۲۲ به ۷.۳ میلیارد دلار رسید که با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ همراه است اما همچنان ۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ و گیشه پیش از کرونا کمتر است.

با افزایش قابل توجه گیشه سینمای چین در اواخر دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی، درآمد استودیوهای هالیوودی در چین هر سال افزایش می‌یافت و سهم هالیوود در گیشه چین به ۳۰ تا ۵۰ درصد رسید. اما در سال گذشته تنها ۲۰ فیلم هالیوودی در چین اکران شد، این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، ۳۰ فیلم آمریکایی پرفروش در سینماهای چین اکران شدند و درآمد فیلم‌های هالیوودی در چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۹ با نزول ۷۰ درصدی مواجه شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.