حذف پرمخاطب‌ترین بخش جشنواره تجسمی فجر

جام جم آنلاین: با انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر مشخص شد موضوع آزاد از همه بخش‌های ۹گانه جشنواره حذف شده است و هنرمندان تنها در موضوعات مشخص شده جشنواره حق شرکت دارند.

به گزارش جام‌جم، پنجمین جشنواره تجسمی فجر در ۹ رشته کارگاهی شامل نقاشی، مجسمه سازی، سفال و سرامیک، نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی، گرافیک (پوستر)، عکاسی، کاریکاتور و یک رشته نظری شامل؛ مقالات علمی، از چهاردهم بهمن تا دوازدهم اسفند برگزار می‌شود.

همه بخش‌های جشنواره امسال به صورت موضوعی برگزار می‌شود و هنرمندان نمی‌توانند آثارشان را در موضوعات آزاد به دبیرخانه ارسال کنند.

بر همین اساس رشته نقاشی با موضوع ایثار و فداکاری، رشته مجسمه‌سازی با موضوع وحدت، رشته سفال و سرامیک با موضوع ارزش‌های انسانی و الهی، رشته نگارگری با موضوع شعائر اسلامی، رشته خوشنویسی با موضوع آیات قرآنی، احادیث و اشعار، رشته تصویرسازی با موضوع داستان‌های انقلاب اسلامی، رشته گرافیک (پوستر) با موضوع عدالت، رشته عکاسی با موضوع امید به زندگی و همچنین رشته کاریکاتور با موضوع توهم دشمن برگزار می‌شود.

سیر تحولات و دستاوردهای هنرهای تجسمی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مطالعات تطبیقی میان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی ایران و تحولات هنری بیداری اسلامی، اصول و مبانی هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه و هنر دینی، نقش و جایگاه هنرهای تجسمی در دیگر هنرهای انقلاب اسلامی، و نیز بررسی زمینه‌های احیای ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی در هنرهای تجسمی معاصر ایران از موضوعات در نظر گرفته‌شده برای بخش مقالات علمی است.

از آنجا که بسیاری از هنرمندان در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی با موضوع آزاد در این جشنواره شرکت می‌کردند، حذف موضوع آزاد و محدود کردن برگزاری یک جشنواره بین‌المللی به موضوعات عنوان شده، باعث شده تا برخی کارشناسان این اتفاق را زمینه‌ساز کاهش استقبال هنرمندان از این جشنواره بدانند.

اصغر امیرنیا، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این باره به خبرنگار ما گفت: هدف ما این است که آثار فاخری در حوزه هنر دینی و انقلابی خلق شود.

او ادامه داد: ما خودمان می‌دانیم که حذف موضوعات آزاد از جشنواره باعث کاهش کمیت می‌شود ولی برای ما کمیت مهم نیست و آنچه حائزاهمیت است تولید آثاری با ارزش‌های دینی و انقلابی است که ماندگار شود.

سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز به جام‌جم گفت: جشنواره تجسمی فجر باید به مسائل ارزشی مانند انقلاب و جنگ بپردازد و هنرمندانی که خواهان خلق اثر در موضوعات آزاد هستند می‌توانند در دو سالانه‌ها شرکت کنند.

میرهاشمی در پاسخ به این پرسش که در سایر جشنواره‌های فجر مثل جشنواره فیلم یا تئاتر یا موسیقی فجر، موضوع آزاد بخش اصلی جشنواره است و در کنار آن موضوعات ویژه هم در نظر گرفته می‌شود، گفت: هنرهای تجسمی با سینما قابل مقایسه نیست. ضمن این‌که سینما دوسالانه ندارد.

اظهارات وی در حالی است که بسیاری از دوسالانه‌ها نیز به صورت مستمر برگزار نمی‌شود و به عنوان نمونه چندی پیش خبر رسید که دوسالانه پوستر در سال جاری برگزار نخواهد شد. میرهاشمی در این باره گفت: باید برنامه‌ریزی کرد تا دوسالانه‌ها به صورت منظم برگزار شود.

وی افزود: آثار با موضوع آزاد قابل داوری با هم نیستند و برای این‌که داوری‌ها براساس یک موضوع واحد باشد، موضوع آزاد حذف شد.

در همین حال مرتضی اسدی نقاش و از هنرمندان پیشکسوت انقلاب به خبرنگار ما گفت: این‌که جشنواره‌ای بین‌المللی مثل جشنواره تجسمی فجر را صرفا موضوعی برگزار کنیم، عرصه را برای هنرمندان تنگ می‌کند و بحث هنر سفارشی را تقویت می‌کند.

این هنرمند انقلابی ادامه داد: ما قرار نیست بعد از ۳۳سال، صرفا درباره انقلاب کار کنیم. موضوعاتی از این دست می‌تواند به‌عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شود، اما باید هنرمندان در موضوعات آزاد هم بتوانند آثار خود را عرضه‌کنند.

مرتضی اسدی خاطرنشان کرد: حتی حوزه هنری که مدافع هنر انقلابی است، از هنر سفارشی و فرمایشی دفاع نمی‌کند ولی دوستان ما در مرکز هنرهای تجسمی ارشاد دوست دارند هر روز هنر را فرمایشی‌تر کنند.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 –

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.