حراج کلاه ناپلئون بناپارت + تصاویر

کلاه نمدی ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه در یک حراجی در کشور کوچک موناکو در همسایگی فرانسه،به مبلغ یک میلیون و ۸۸۴ هزار یورو چکش حراج خورد.

این کلاه از که پیش بینی می شد کمتر از یک ۴۰۰ هزار یورو فروخته شود، توسط یک مجموعه دار آسیایی از کره جنوبی خریداری شد و قرار است پول حاصل از آن صرف بازسازی کاخ سلطنتی موناکو شود که این اثر تاریخی منحصر به فرد که در نبرد مارنگو در سال ۱۸۰۰ بر سر ناپلئون بوده، برای بیش یک قرن در آن قرار داشته است.

قرار است در روزهای آتی نیز صدها اثر تاریخی دیگر متعلق به ناپلئون از جمله شمشیری الماس نشان، نامه‌های شخصی، پیراهنی که وی در دوران تبعید به تن داشت در حراجی حراج اوزنا که در شهر فونتن بلو در حومه پاریس، واقع شده، به حراج گذاشته شوند.

حراج لباسهای ناپلئون بناپارت
حراج کلاهی متعلق به ناپلئون در پاریش در شرایطی صورت می گیرد که در گذشته نیز آثاری از وی به کرات رونق بخش حراجیها بوده که از آن جمله می توان به یک حلقه تاریخی که ناپلئون به همسرش ژورفین هدیه کرده بود، لیوان نوشیدنی مخصوص ناپلئون که یک تاج روی آن نقش بسته،دگمه سردست جواهرنشان، جعبه‌ سیگار وی، یک نامه رمزنگاری‌شده که پس از عقب‌نشینی ناپلئون از شهر مسکو نوشته شد که در آن ناپلئون وعده‌ فتح کاخ کرملین را می‌دهد، جامی زیبا پوششی چوبی و قرمزرنگ که با طلا تزئین شده، چند تار موی ناپلئون، نامه‌ای که ناپلئون به خواهرش پائولین نوشته و شمشیر مشهور یک لبه وی اشاره کرد.

ناپلئون بناپارت متولد ۱۷۶۹ میلادی، در جزیره کرس در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد. او که در ابتدا، سرهنگی گمنام بود، پس از انقلاب فرانسه، به یکباره قدرت گرفت. ناپلئون در ابتدا، به ایتالیا حمله کرد و آنجا را از دست حکومت اتریش خارج نمود. سپس مصر و سوریه را نیز ضمیمه خاک کشور خود کرد. در بازگشت به فرانسه با کمک دو برادر خود مجلس را منحل کرده و خود را امپراطور نامید.

ناپلئون بناپارت

سپس هلند، لهستان، بلژیک و نیز سرزمین اتریش-مجارستان را تسخیر کرد اما در جنگ دریایی با انگلیس شکست خورد. اما اسپانیا و پرتغال را هم به متصرفات خود افزود و سپس به روسیه حمله کرد و تا مسکو نیز پیش رفت.

بزرگ‌ترین دشمن ناپلئون، انگلیس بود که همه‌جا چون سایه وی را تعقیب می‌کرد و دولتهای مورد تجاوز فرانسه را حمایت می کرد. سرانجام کشورهای تحت تسلط ناپلئون که همه از سوی انگلیس حمایت می‌شدند به همراه دشمنان داخلی  وی را شکست داده  و به جای او لوئی هجدهم را به حکومت انتخاب کردند.

ناپلئون پس از خلع از قدرت در سال ۱۸۱۴، به جزیره الب تبعید شد، اما از آنجا گریخت و از تاریخ ۲۰ مارس ۱۸۱۵ تا ۲۲ ژوئن در یک دوره‌ کوتاه که به حکومت ۱۰۰ روزه معروف است، دوباره امپراطور فرانسه شد. او پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵ از امپراتوری استعفا کرد و سال‌های پایانی عمرش را تا زمان مرگ در سال ۱۸۲۱ میلادی، در تبعید، در جزیره‌ای به نام سنت هلن در دریای آتلانتیک جنوبی سپری کرد.

ناپلئون در  ۵۳ سالگی در سنت هلن درگذشت. عده‌ای علت مرگ وی را مسمومیت اعلام کردند، این در حالیست که در فوریه ۲۰۰۸، دانشمندان ایتالیایی اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر رد این نظریه که ناپلئون بوسیله‌ زندانبان‌های انگلیسی با آرسنیک مسموم شده، یافته‌اند که براساس اطلاعات آنها، وی براثر ابتلا به سرطان معده مرده است.

بنا به گفته مورخین، ناپلئون در طول دوران حکومت خود سه اشتباه بزرگ داشت: یکی تسخیر اسپانیا که یار دیرین و متفق ناپلئون در جنگ‌ها وی را یاری می‌نمود و باعث شد در طول این جنگ ۳۰۰۰۰۰ سرباز خود را از دست بدهد. دو محاصرهٔ بریتانیا که باعث شد علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد بریتانیا به اقتصاد فرانسه هم آسیب برسد و سه لشکرکشی به روسیه بود که موجبات ضعف وی و کشته شدن بسیاری از ارتش وی و نیز نارضایتی فرانسویان را فراهم آورد.

ناپلئون با ایرانیان یک معاهده را امضاء نمود که از خاک ایران برای تسخیر هند استفاده کند، در مقابل برای برگرداندن قفقاز (دربرگیرنده گرجستان) به ایرانیان کمک کند. او به گفته‌های خویش عمل نمود و ارتش ایران را آموزش نظامی می‌داد، و برای آنها توپ‌های متحرک و تفنگ‌های باروتی از فرانسه وارد نمود. اما پس از امضا پیمان تیلسیت با تزار الکساندر اول، امپراتور فرانسه از کمک به ایران در جنگ با وی سر باز زد و فتحعلی شاه قاجار بعد از خیانت وی به بریتانیا متوسل شد.

– .

نمناک
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.