حرکت بازار خودرو پیش از افزایش رسمی قیمت ها

در حالی که زمزمه هایی در خصوص افزایش رسمی قیمت انواع خودرو شنیده می شود و بازار خودرو همچنان بدون توجه به قیمت رسمی روند صعودی در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، طی روزهای گذشته باز هم مطابق معمول ماه های قبل با نوساناتی همراه بوده به طوری که برخی خودروهای پر فروش به دلیل متاثر بودن از نرخ ارز و کمبود عرضه در بازار با افزایش قیمت  مواجه شده اند.

در بازار غیررسمی خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که چند هفته گذشته با توقف افزایش قیمت مواجه شد به طور مجدد سیر صعودی را در پیش گرفته و از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان به بیش از ۲۴ میلیون تومان رسید.

همچنین در این بازار پژو ۲۰۷ اتومات به مرز ۴۴ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V9 به ۳۴ میلیون تومان رسید.

براساس این گزارش تندر ۹۰ خودروی پرفروش ۲ گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز که هفته گذشته افت ۲ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد باز هم روند صعودی در پیش گرفت و در مدل E2 تولید ایران خودرو با قیمت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و پارس خودرو با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

همچنین تندر ۹۰ مدل E1 نیز با جهش ۲ میلیون تومانی به مرز ۲۲ میلیون تومان رسیده است.

براساس این گزارش خانواده پراید نیز طی روزهای گذشته از خبرسازترین محصولات افزایش قیمت بوده اند به طوری که طی این مدت صحبت از پراید ۱۴ میلیون تومانی هم به میان آمد، هر چند این قیمت صحت نداشته اما سایپا ۱۱۱ گرانترین مدل خانواده پراید با قیمت ۱۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود و سایپا ۱۳۲ به قیمت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و سایپا ۱۳۱ به قیمت ۱۳ میلیون تومان رسیده است.

همچنین در بازار آزاد خودروی ماکسیما با قیمت ۸۰ میلیون تومان، مگان با قیمت ۵۴ میلیون تومان و گرند ویتارا با قیمت ۸۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

در این بازار تیبا خودروی ملی شرکت سایپا نیز با افزایش قیمت مواجه بوده و به قیمت ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسیده اما سمند SE خودروی ملی ایران خودرو تغییری در قیمت نداشته و ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

لازم به ذکر است، تیانا کیفی ترین خودروی تولیدی کشور با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

براساس این گزارش این نوسانات در بازار آزاد خودرو در شرایطی وجود دارد که گفته می شود در هفته گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو تشکیل جلسه داده و تصمیماتی مبنی بر درخواست های متعدد افزایش قیمت گرفته شده است.

البته اعضای کمیته قیمت گذاری هیچ کدام در خصوص اتفاقات این جلسه خبری نداده اند و تنها مورد قطعی گفته شده مخالفت با آزادسازی قیمت خودرو بوده است.

همچنین سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مورد اظهار داشت: هنوز  تصمیم قطعی در خصوص افزایش قیمت خودروها گرفته نشده و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی بررسی اسناد و مدارک خودروسازان است.

براساس این گزارش، در شرایط فعلی از طرفی افزایش رسمی خودروها می تواند به ایجاد تعادل در بازار غیررسمی و خروج دلالان از این بازار کمک کند و از طرف دیگر ممکن است بازار آزاد خودرو را با افزایش قیمت بیشتری مواجه کند.

برهمین اساس اعضای کمیته قیمت گذاری همچنان در حال بررسی جوانب این موضوع هستند که مصرف کنندگان و خودروسازان از عواقب افزایش قیمت صدمه نبینند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.