حضور نداشتن ایران، شرط ریاض برای حل بحران سوریه

۲۱اردیبهشت،

22-3.bmp

منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند: عربستان در ساعات قبل در جریان تماس مقام‌های بلندپایه مصری، با پیشنهاد مصر برای احیای طرح قاهره به منظور حل بحران سوریه مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، این منابع افزودند: عربستان به مصر ابلاغ کرد که از هر تلاشی به منظور حل بحران سوریه استقبال می‌کند اما به شرط آن که ایران در آن مشارکت نداشته باشد لذا ریاض با برگزاری نشست‌های متعلق به بحران سوریه با شرکت ایران مخالف است.

این منابع ادامه دادند: مصر نیز آشکارا توضیح داد که خروج تهران از طرح مصر به نفع موضوع نیست چون تهران دارای تاثیری بزرگ بر نظام بشار اسد بوده و می‌توان از ایران به عنوان کانال تماس غیرمستقیم با آن استفاده نمود.

به گفته این منابع، مصر تاکید کرده بود که ایران بخشی از حل موضوع است اما کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آن را عامل پیچیده‌تر شدن اوضاع و محرک اصلی علیه به اصطلاح انقلاب سوریه می‌خوانند.

یک منبع دیپلماتیک مصری چند روز قبل از طرح تازه قاهره برای احیای کمیته چهارجانبه حل بحران سوریه و توسعه تلاش‌ها در این زمینه خبر داد.

وی گفت که طی چند هفته آینده با هدف احیای طرح ابتکاری «محمد مرسی» برای حل بحران سوریه، نشست وزرا در قاهره برگزار می‌شود.

این منبع اظهار داشت که قاهره برای ارائه طرحی برای انجام تلاش‌های بیشتر جهت توقف خونریزی‌ها در سوریه و احیای طرح ابتکاری مصر با استناد به آنچه «معاذ الخطیب» رییس مستعفی ائتلاف سوری مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو جهت دستیابی به دولت انتقالی مطرح کرد، تلاش می‌کند.

وی افزود: سعی ما بر این است که این مفهوم را توسعه داده و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و نیز «اخضر ابراهیمی» فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه را به طرف‌های سه‌گانه برای نظارت و تضمین موفقیت طرح قاهره و اجرای آن تبدیل کنیم.

منبع مزبور اظهار داشت که قاهره در حال حاضر و به خصوص پس از سفر مرسی به روسیه و سفر هیات مصری متشکل از «عصام الحداد» معاون مرسی و «رفاعه الطهطاوی» رییس دفتر وی به ایران، چند ایده را در دست بررسی دارد.

این منبع مصری اشاره کرد که این دو سفر اخیر با تلاش‌های مصر در خصوص پرونده سوریه مرتبط است به خصوص اینکه سفر مرسی به روسیه نشان داد که امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.