حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی پایان یافت

حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی همزمان با سالگرد سقوط کابل پایان یافت.

حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی پایان یافت

به گزارش ممتاز نیوز، آخرین گروه از سربازان فرانسوی روز دوشنبه ۱۵ اوت خاک مالی را ترک و کنترل پایگاه نظامی «گائو» را به نیروهای‌ محلی واگذار کردند. بدین ترتیب ارتش فرانسه پس از حضوری ۹ ساله به عملیات موسوم به «برخان» (Barkhane) در این کشور آفریقایی خاتمه داد. 

پیش‌تر و در پی اختلاف کشورهای غربی با دولتمردان مالی که از حدود دو سال پیش و در پی دو کودتای متوالی قدرت را در دست دارند، فرانسه از خروج نیروهایش از این کشور تا پایان تابستان جاری خبر داده بود. خروج نیروهای فرانسوی زودتر از برنامه از پیش اعلام شده و آنهم بدون برگزاری مراسمی خاص شائبه «خروج تلخ توام با شکست» فرانسه را تقویت کرده است.

نزدیک یک دهه پیش پاریس به درخواست دولت وقت مالی و با هدف مقابله با اسلام گرایان مسلح به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد اما ۶ ماه پیش و در پی تیره شدن روابط فرانسه با حاکمان در قدرت مالی، امانوئل ماکرون تصمیم به خارج کردن نیروهایش از این کشور گرفت.

تنش باماکو محدود به پاریس نبود و دامنه آن کشورهای همسایه و حتی اتحادیه اروپا را هم در برمی‌گرفت. آگاهان استفاده دولت انتقالی مالی از مزدوران گروه روسی واگنر در قلمرو این کشور را از دلایل اصلی اختلاف نظرو تنش‌های اخیر می‌دانستند.

نیروهای ائتلاف نظامی اتحادیه اروپا در مالی موسوم به تاکوبا (Takuba) هم متعاقب تصمیم فرانسه از خروج نیروهای خود از مالی خبر داده بود.

آخرین گروه از سربازان فرانسوی عصر دوشنبه با عبور از مرز وارد نیجر همسایه مالی شده‌اند. از مجموع ۴۳۰۰ نیروی نظامی فرانسه در منطقه ساحل حدود ۲۴۰۰ نفر آن‌ها تا ماه فوریه در مالی اقامت داشتند. طبق اعلام قبلی رئیس جمهور فرانسه این نیروها عمدتا به مرز نیجر و بورکینافاسو اعزام  و در عملیات‌های دیگر برخان در چاد، موریتانی، بورکینافاسو و نیجر به خدمت گرفته خواهند شد.

امانوئل ماکرون روز دوشنبه با اشاره به یاد و خاطره ۵۹ سرباز فرانسوی که در طی حدود یک‌دهه حضور نظامی پاریس در مالی جان خود را از دست دادند، از ایثار و از خودگذشتگی آن‌ها تقدیر کرد. 

شورشیان استقلال‌گرا در مارس ۲۰۱۲ میلادی با همدستی اسلام‌گرایان افراطی نزدیک به گروه القائده مغرب اسلامی، کنترل کیدال، گائو و سپس تیمبوکتو در شمال مالی را بدست گرفتند.

فرانسه در ژانویه  ۲۰۲۴ میلادی عملیات سروال (Serval) را با هدف جلوگیری از پیشروی افراط‌‌گرایان آغاز کرد و به فاصله کمی کنترل گائو و تیمبوکتو و فرودگاه کیدال را در دست گرفت. 

حاکمان وقت مالی از فرانسوآ اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه با لقب «آزادکننده» یاد کردند. با اضافه شدن نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی عملیات سروال جای خود را به برخان (Barkhane) داد.

ماکرون و دیگر رهبران اروپایی بارها تاکید کرده اند که خروج از مالی به معنای تنها گذاشتن ملت‌های آفریقایی این منطقه در مبارزه با افراط گرایی اسلامی نیست. ارتش فرانسه در بیانیه خود تاکید کرده که نظامیان فرانسوی در همکاری با شرکای آفریقایی و بین‌المللی به مبارزه با تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد.

درست یکسال پیش در چنین روزی با خروج نیروهای نظامی آمریکا و همپیمانانش از افغانستان، کابل سقوط کرد و طالبان بار دیگر و پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت رسید.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.