حضور ۴۶ کشور خارجی در جشنواره فیلم رشد/ تحریم ها نمی تواند حوزه هنر را تسخیر کند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته دکتر حمیدرضا کفاش دبیر جشنواره فیلم رشد، رضا ضیایی فیلمساز مهمان برنامه تلویزیونی دو نیم ساعت با اجرای حمیدرضا مدقق بودند.
در ابتدای این گفتگو حمیدرضا کفاش دبیر جشنواره فیلم رشد، گفت: امسال حدود ۷۵ کتاب درسی را به همراه سی دی و نرم افزار آموزشی برای دانش آموزان تهیه کردیم.
وی افزود: ۳۵۰۰ فیلم از جشنواره دوره های مختلف رشد قابل عرضه است و فیلم هایی که مالکیت آن به دست‌ آموزش و پرورش است یک بار باز تولید شدند و در شبکه ملی مدارس ایران قرار گرفتند.
کفاش تصریح کرد: کار دیگری که در این حوزه صورت گرفته است این است که با معاونت رسانه های مجازی صدا و سیما توافق کردیم  فیلم های نمایش دهنده و تولید شده برای جشنواره را با نام تولید کننده آغاز کنند.
دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم رشد افزود: حدود ۳۰ هزار دقیقه فیلم برای جشنواره فیلم رشد ساخته شده است که ما ۱۵ هزار دقیقه از آن ها را باز تولید کردیم.
در ادامه این گفتگو رضا ضیایی فیلمساز، گفت: ما در کشورمان فیلم آموزشی داریم اما چیزی به نام صنعت آموزشی نداریم، ما نیاز به سیستم و صنعتی آموزشی برای ارائه به دانش آموزان داریم.
وی افزود: باید جایگاه فیلم را در برنامه درسی دانش آموزان تبعین کنیم که از سال گذشته اولین قدم ها برداشته شده است و همراه با کتاب فیلم کوتاه و آموزشی رشد برای دانش آموزان تولید شده است.
ضیایی بیان کرد: باید تولید فیلم آموزشی را به سمتی ببریم که مراکز خصوصی ترغیب شوند به سوی فیلم آموزشی و ساخت آن گام بردارند.
دبیر جشنواره فیلم رشد در پاسخ به اینکه هنوز آموزش و پرورش مدارس ایران کتاب محور است، اظهار داشت: کتاب یک رسانه آموزشی است که اصل می باشد، نمی توان چنین چیزی را از برنامه درسی حذف کرد اما در کنار آن نیاز به تولید رشته های آموزشی و تولید فیلم برای دانش آموزان احساس می شود.
وی، همچنین به تولید ۷۵ کتاب درسی به همراه نرم افزار آموزشی اشاره کرد و گفت: امسال  حدود ۷۵ کتاب درسی را به همراه نرم افزار آموزشی در دسترس دانش آموزان قرار داده ایم، گرچه با ۹۰۰ کتاب درسی فاصله بسیار است.
در ادامه گفتگو ضیایی فیلمساز، مطرح کرد: اگر می خواهیم فرآیند تولید تأثیرگذار باشد، احتیاج به زمان داریم.در زمینه بسته های آموزشی اولین قدم ها برداشته شده است که باید با در اختیار داشتن زمان و همچنین بودجه مناسب این مسیر را طی کنیم.
دبیر جشنواره فیلم رشد در ادامه گفتگو از آثار ۴۶ کشور خارجی در جشنواره فیلم رشد خبر داد و گفت: با تمامی تحریم های موجود حدود ۴۶ کشور خارجی آثارشان را به این جشنواره ارسال کردند که این موضوع نشان از موفقیت ما می دهد.
وی به ۱۱۴۸ اثر اشاره کرد و گفت: حدود ۱۱۴۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این میان ۲۷۴ فیلم از ۴۶ کشور خارجی به دست ما رسیده است.
وی اظهار داشت: کارشناسان و متخصصان ما بیش از یک ماه است در حال دیدن این فیلم ها هستند که ما سعی می کنیم نگاه آموزشی و ترویج علم و آموزش را در این فیلم ها داشته باشیم.
وی افزود: تاکنون حدود ۳۰ فیلم در طی یکسال در آموزش و پرورش در حال تولید است که رقم بسیار خوبی است، گرچه ما نباید انتظار داشته باشیم که جشنواره تمامی مشکلات ما را حل کند.
در ادامه ضیایی در پاسخ به اینکه چرا تهیه کنندگان مطرح سینما و تلویزیون در این عرصه دخول نمی کنند، گفت: به این علت که ما چرخه تولید نداریم زیرا هیچ بازاری برای عرضه این فیلم ها وجود ندارد، من حدود ۲۰ سال است که با این جشنواره آشنا هستم و تقریباً این جشنواره تبدیل به یک پدیده شناخته شده است، اما متأسفانه ما شرایط مناسبی را برای تولید این آثار فراهم نکرده است.
کفاش گفت: متأسفانه برخی فیلمسازان وقتی فیلمشان را می سازند و آن را آماده می کنند از ما انتظار کمک و حمایت دارند، اما اگر آن ها از ابتدا با ما همکاری کنند چه در تدوین فیلمنامه چه تهیه امکانات آموزش و پرورش می تواند در این زمینه آنها را همراهی کند زیرا باید آثار تولید شده منطبق با خواسته های آموزش و پرورش و همچنین نیاز روز دانش آموزان باشد.
ضیایی، در پاسخ به اینکه چه کار می توان انجام داد تا تهیه کنندگان به سرمایه گذاری در این زمینه راغب شوند، افزود: من خیلی به این موضوع خوش بین نیستم، فیلمی که مخاطبش را بشناسند و ساختار درستی نیز داشته باشد قطعاً فروش می کند اما در این حیات فیلم هایی هستند که نیاز به حمایت دارند.
وی ادامه داد: فیلم آموزش باید بی‌نیاز از کمک دولت باشد و روی پای خود بایستد، من تمامی علاقه ام این است که فیلم آموزشی برای دانش آموزان بسازم، کاری که ۲۰ سال است که در حال انجام آن هستم، اما می خواهم درخواست کنم تا زمان و بودجه مناسب در اختیارم قرار دهند، تا فیلم مورد علاقه ام را بسازم.
ضیایی تأکید کرد: گرچه ساخت فیلم آموزشی کار بسیار مشکلی است.
در پایان کفاش تصریح کرد:  ما حاضر به تعامل و همکاری با سایر فیلمسازان آموزش و همچنین بخش خصوصی هستیم، ما فیلمساز آموزشی انگشت شمار داریم./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.