حقوق بشر؛ بازی دوگانه غرب مقابل ایران

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند. برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، دولت های غربی سابقه ناموجهی در زندان هایی مانند بگرام، ابوغریب و گوانتانامو داشته و دارند و زندانیان را بدون تفهیم اتهام و محاکمه، شکنجه و بازجویی می کنند؛ اما همین دولت ها ایران را متهم به نقض حقوق بشر می کنند.

دولت های غربی همواره ایران را به نقض حقوق بشر و سلب آزادی افراد متهم می کنند؛ اما “روزنامه گاردین” در اردیبهشت ماه نوشت با توافق مقامات سه کشور آمریکا، عربستان و انگلستان تعداد زیادی از افراد بدون تفهیم اتهام و محاکمه سال هاست در گوانتانامو زندانی هستند.

 “شاکر عامر” شهروند ۴۶ ساله بریتانیایی است که بیش از یازده سال بدون محاکمه در زندان به سر می برد و چند هفته ای است که به همراه سایر زندانیان گوانتانامو، به دلیل شکنجه و رفتارهای خشن مأموران دست به اعتصاب غذا زده است.

بی بی سی به نقل از گاردین گفت: «احتمالا دلیل آزاد نشدن وی، توافق مخفیانه میان مقامات آمریکا، عربستان و سرویس های جاسوسی بریتانیاست.»

بی بی سی که با عبارت “سرویس های جاسوسی بریتانیا” تلاش می نماید پای دولت مطبوعش را از این توافق بیرون بکشد در ادامه با وکیل شاکر عامر به گفت و گو نشست.

 “استنفورد اسمیت” به  بیگناهی موکلش و عدم دلیل موجه برای بازداشتش اشاره کرد و افزود: «وی به علت این که در افغانستان بوده دستگیر نشده است؛ بلکه به خاطر آن که با گروهی از افراد بوده دستگیر شده است. زمانی که آمریکایی ها برای دستگیری هر طالبانی جایزه تعیین کردند، خیلی از افراد بیگناه دستگیر شدند. او هیچ کار خلافی نکرده است.»

وکیل این زندانی، با انتقاد از دولت آمریکا به دلیل زندانی و شکنجه کردن افراد بدون تفهیم اتهام و محاکمه، تصریح کرد: «از صد نفر در گوانتانامو تنها سه نفر محاکمه شده اند. دلیل زندانی شدن عامر سیاسی است؛ چون دولت اوباما، شجاعت آزاد کردنش را ندارد..»

وی در ادامه افزود: «قدرت های زیادی هستند که نمی خواهند او آزاد شود؛ چون اسرار کثیف آن ها را می داند. آمریکایی ها او را شکنجه کرده اند، برخی از بریتانیایی ها در شکنجه او همدست بوده اند. به خصوص MI6 نمی خواهد او آزاد شود.»

وکیل عامر با لحنی دوگانه، هم از وزیر امور خارجه انگلستان تمجید کرد و هم شبهه “بازی دوگانه” وی را مطرح کرد. وی که گویا از تبعات انتقاد مستقیم و کشیدن پای دولت انگلستان به ماجرا هراس داشت، گفت: «دولت بریتانیا و وزیر خارجه تلاشش را کرده تا او آزاد شود و چهار فرزندش را ببیند…فکر می کنم وزیر خارجه مقابل MI6 بازی دوگانه ای را انجام می دهد.»


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.