حقوق شهروندی به دلیل عدم وجود زمینه اجرا، مغفول مانده است

حجت‌الاسلام موسی قربانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قاضی دیوان عالی کشور گفت: قوانینی مانند حقوق شهروندی به فرهنگ سازی نیاز دارد و فقط از این طریق می‌توان مردم را وادار به رعایت آن کرد.

حجت‌الاسلام قربانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، با اشاره به قانون حقوق شهروندی اظهار داشت: اجرای قانون حقوق شهروندی در کشور به الزاماتی نیاز دارد که باید مورد توجه قانونگذار قرار گیرد.

قاضی دیوان عالی کشور تصریح کرد: اجرای بندهای مربوط به قانون حقوق شهروندی در کشور نیاز به ایجاد زمینه‌های مختلف دارد و برای تصویب این قانون در نظر گرفتن روند اجرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون کشورمان وقتی راننده اتومبیلی تخلفی را مرتکب می‌شود از طریق شماره پلاک اتومبیل و همچنین مدارکی مانند گواهینامه که به همراه داشتن آن در هنگام رانندگی الزامی است، جریمه و یا مجازات می‌شود، اجرای قانون حقوق شهروندی نیز  به ایجاد زمینه‌های این چنینی نیازمند است.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه در قوانین کشور، زمینه اجرای قانون حقوق شهروندی در نظر گرفته نشده است، افزود: هر چه در کشور قوانین بیشتری بدون در نظر گرفتن ضمانت اجرایی تصویب شود، در مردم نوعی بی‌اعتمادی نسبت به اقدامات مجرمانه بی‌نتیجه ایجاد می‌شود که تاثیرات منفی بر کشور می‌گذارد.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی افزود: این قانون به عنوان یکی از بندهای حقوق شهروندی است که به دلیل عدم وجود زمینه اجرا، مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه قوانینی که تصویب می‌شوند ولی زمینه اجرا ندارند باید لغو شوند، ادامه داد: در حال حاضر به سبب عدم وجود زمینه اجرای قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی فقط می‌توان از طریق تحریک وجدان عمومی جامعه با استفاده از دخانیات در اماکن عمومی مقابله کرد.

این قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: قوانینی مانند حقوق شهروندی به فرهنگ سازی نیاز دارد و فقط از این طریق می‌توان مردم را وادار به رعایت آن کرد.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.