حق پخش فوتبال / پرونده

به گزارش خبرآنلاین؛ فدراسیون فوتبال که حرف از رقم‌های بالای ۱۰۰ میلیارد تومان می‌زد، سرانجام حاضر شد با مبلغی بین ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان، به دوربین‌های صدا و سیما اجازه دهد مسابقات لیگ برتر را ضبط کنند{ایـــنـــجـــا}. مسئولان فدراسیون فوتبال، چند ساعت پیش از شروع هفته دوم لیگ برتر تاکید کرد که مسابقات پخش مستقیم نخواهند شد {ایـــنـــجـــا} تا این‌طوری قاطعیت خود را در راه گرفتن حق فوتبال از صدا و سیما به اثبات برسانند. اما هنوز اولین مسابقه هفته دوم لیگ برتر شروع نشده بود که فدراسیون فوتبال کوتاه آمد و رسما اعلام کرد که با مسئولان سازمان صدا و سیما به توافق رسیده‌اند.

چند روز پیش از این اتفاقات، فدراسیون اعلام کرده بود که در صورت به توافق نرسیدن با صدا و سیما، اجازه نخواهد داد دوربین‌های تلویزیونی وارد ورزشگاه شوند. آن‌ها حتی به طور رسمی اعلام کردند که دوربین‌های تلویزیونی فعلا اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند{ایـــنـــجـــا}. اما از واکنش صدا و سیما به این موضوع کاملا می‌شد فهمید که تهدید مسئولان فدراسیون زیاد هم جدی گرفته نشده. همان‌طور که در هفته اول لیگ برتر هم با وجود تهدیدهای زیاد مسئولان فدراسیون، دوربین‌ها به داخل ورزشگاه رفتند و بازی‌ها هم پخش مستقیم شد، در هفته دوم هم کسی تهدید‌های فدراسیون را زیاد جدی نگرفته بود.

مشکل هم اساسی‌تر از آن به نظر می‌رسید که بخواهد با چند جلسه و چند ساعت صحبت کردن حل شود. مسئولان فدراسیون تقریبا ۱۰ برابر رقم پیشنهاد صدا و سیما را طلب می‌کردند و مسئولان صدا و سیما هم با خونسردی به آن‌ها جواب منفی می‌دادند{ایـــنـــجـــا}. با این حال فدراسیون در ظاهر، این بار طوری رفتار می‌کرد که انگار قرار است قطعا حق فوتبال را از صدا و سیما بگیرد. البته مسئولان فدراسیون هم طوری رفتار می‌کردند که انگار هیچ مشکلی با صدا و سیما ندارند و تنها می‌خواهند حق فوتبال را از این سازمان بگیرند{ایـــنـــجـــا}. فدراسیون طی تحقیقاتی که از کشورهای مختلف انجام داده بود، متوجه شد که کلاه بزرگی سرش می‌رود و با وجود لیگ پرتماشاگری که دارد، پول بسیار ناچیزی از صدا و سیما می‌گیرد. بعدها مشخص شد حق پخش مسابقات لیگ برتر ایران حتی کمتر از پولی است که تلویزیون اردن برای لیگ ضعیف این کشور به فدراسیون اردن می‌دهد{ایـــنـــجـــا}. به همین دلیل بود که حتی درصد قابل توجهی از مردم حاضر بودند مسابقات لیگ برتر را نبینند اما صدا و سیما حق فوتبال را بدهد{ایـــنـــجـــا}. البته این خواسته درصدی از مردم بود و درصدی دیگر، بر این عقیده بودند که مسابقات لیگ برتر تحت هر شرایط باید پخش شود.

البته موضوع حق پخش، مسئله‌ای نیست که تازه امسال مطرح شده باشد. چند سالی می‌شود که فدراسیون فوتبال و صدا و سیما در مورد حق پخش مسابقات فوتبال مشکل دارند و هر سال هم فدراسیون نمی‌تواند حقش را از صدا و سیما بگیرد و آخرش مجبور می‌شود کوتاه بیاید. پارسال گفته می‌شد فدراسیون و صدا و سیما برای ۳ سال روی مبلغ ۹۶٫۵ میلیارد تومان توافق کرده‌اند{ایـــنـــجـــا} اما این موضوع را همه فراموش کرده بودند تا این‌که مسابقات امسال فرارسید و جدال صدا و سیما با فدراسیون، نشان داد که آن‌ها توافق ۳ ساله نداشته‌اند و فصل قبل هم قراردادی یک ساله را به امضا رسانده‌اند.

حالا امسال هم فدراسیون به دنبال گرفتن حق فوتبال است از صدا و سیما؛ حقی که به عقیده مسئولان فدراسیون، سال‌هاست پرداخت نمی‌شود و در صورت پرداخت آن، باشگاه‌های فوتبال دیگر مشکل مالی پیدا نمی‌کنند. در حال حاضر در بسیاری از لیگ‌های معتبر فوتبال، مبالغ هنگفتی بابت حق پخش پرداخت می‌شود که تقسیم این پول میان باشگاه‌ها، درصد قابل توجهی از هزینه‌های آن‌ها را تامین می‌کند{ایـــنـــجـــا}. فدراسیون فوتبال هم به دنبال عملی کردن چنین اتفاقی در لیگ برتر ایران است تا شاید دیگر هر سال شاهد تعداد زیادی شکایت در مورد پرداخت نشدن قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال ایران نباشیم.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.