حمیدرضا نوربخش؛ شاگرد برگزیده شجریان

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

به مناسبت سالروز تولد/

امروز یکم آبان سالروز تولد حمیدرضا نوربخش است، بسیار ها وی را شاگر برگزیده محمدرضا شجریان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز، حمیدرضا نوربخش،خواننده و مدرس آواز سنتی و ردیفی موسیقی ایران، اول آبان‌ماه ۱۳۴۴ در شهرستان قم به دنیا آمد.

پدر نوربخش دستی در آواز داشت و به شیوه مکتب آوازی اصفهان می‌خواند. نوربخش هم از سال۱۳۵۵ردیف آوازی را نزد پدر و با راهنمایی‌های مرحوم جلال تاج‌اصفهانی آموخت. پس از آن در سال ۱۳۵۹ فراگیری ردیف آوازی مرحوم محمود کریمی را آغاز کرد.

سال ۶۳ در رشته حقوق مشغول به تحصیل شد و از سال دوم تحصیل در کلاس‌های محمدرضا شجریان حاضر شد. سال ۱۳۶۷ دوره عالی آواز را در کنار چند تن از شاگردان برگزیده دیگر در محضر شجریان گذراند. از سال ۶۷ تا ۷۱ نیز از محضر مرحوم احمد عبادی نوازنده برجسته سه‌تار بهره گرفت. همچنین بسیار‌ها وی را شاگر برگزیده محمدرضا شجریان می‌دانند.

نوربخش از سال ۱۳۷۱ مدیر بخش آموزش‌های هنری جهاد دانشگاهی شد و از سال ۷۴ تدریس آواز در کلاس‌های فوق برنامه دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی تهران را آغاز کرد.

سال ۱۳۷۲ در ترکیب گروه “پایور” قرار گرفت و به همراه گروه به سرپرستی زنده‌یاد فرامرز پایور در تالار وحدت در تهران به اجرای برنامه پرداخت. یک سال بعد نیز آلبوم “پرده عشاق” با صدای نوربخش و آهنگسازی پایور به بازار عرضه شد و سال ۱۳۷۴ به همراه این گروه برای اجرای کنسرت به اروپا رفت.

نوربخش از سال ۱۳۷۵ به مدت دو سال مدیریت هنرستان موسیقی پسران را بر عهده گرفت. همزمان با مدیریت هنرستان فعالیت‌های موسیقایی خود را نیز ادامه می‌داد. سال ۱۳۷۵ به همراه گروه همنوازان در فستیوال سروانتین مکزیک شرکت کرد. 

نوربخش از سال ۱۳۷۶ همکاری‌اش را با پرویز مشکاتیان در گروه موسیقی “عارف” دنبال کرد و کنسرتی با این گروه در تهران به روی صحنه برد. سال ۱۳۷۶ نیز آلبوم “همایون” کار مشترک گروه عارف و نوربخش به بازار عرضه شد. همان سال دومین تور اروپای خود را نیز به اجرا در آورد.

او همچنین در جشنواره‌ها و فستیوال‌های متعددی شرکت داشته است که از آن جمله می‌توان به حضور در جشنواره هنرهای سنتی آسیا و اقیانوسیه در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد. از سال ۱۳۸۰ نیز فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را با حضور در گروه “شهنازی” به سرپرستی داریوش پیرنیاکان دنبال کرد و کنسرت‌های متعددی از سال ۸۰ تا ۸۳ در اروپا و ایران برگزار کرد.

نوربخش سال ۱۳۸۴ و ۸۶ نیز با گروه موسیقی “شمس” به سرپرستی کیخسرو پورناظری به اجرای کنسرت در تهران و پاریس پرداخت. علاوه بر این سال ۱۳۸۶ نیز به همراه کیهان کلهر در تئاتر شهر پاریس به اجرای کنسرت پرداخت.او در زمستان ۸۸ هم به اتفاق کیهان کلهر کنسرتی را در چند کشور اروپایی و‌ آمریکایی برگزار کرد.

نوربخش در سال ۸۶ نیز کنسرتی را با مرحوم پرویز مشکاتیان در تالار وزارت کشور برگزار کرد. آلبوم “آسمان” با همراهی گروه شهنازی و آلبوم “پنهان چو دل” از آخرین آثار او به شمار می‌آیند.

از سمت‌ها و مسئولیت‌های نوربخش می‌توان به عضویت در هیات مدیره خانه موسیقی و همچنین عضویت درکانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، مدیریت عاملی خانه موسیقی، عضویت در شورای راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی، عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان اشاره کرد.

پایان یپام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.