خالد مشعل: به احقاق حقوق فلسطینیان پایبندیم

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد که این جنبش به احقاق حقوق ملت فلسطین پایبند است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در چهارمین کنگره حزب «آزادی و عدالت» ترکیه در حضور مقامات بلندپایه این کشور و ۱۰۰ شخصیت سرشناس جهان گفت: ما می‌خواهیم ریشه‌های ملی آرمان فلسطین را احیا کنیم و از چنگال صهیونیست‌ها رهایی یابیم. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که برخی‌ها کوشیدند تا مساله فلسطین را یا در شکاف داخلی یا در سازش خلاصه کنند. آرمان فلسطین بزرگ‌تر از این مسائل است. فلسطین در واقع مساله یک سرزمین مقدس است که دشمن صهیونیستی آن را به اشغال خود درآورده و تمامی منابع آن را به یغما برده است.

وی تصریح کرد: به کوری چشم دشمنان، ما همچنان به آزادسازی سرزمین فلسطین و قدس و برچیدن شهرک‌های صهیونیستی و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و آزادی تمامی اسرای فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی و تشکیل کشور مستقل فلسطین پایبندیم.

این رهبر فلسطینی با ارسال پیامی به جهانیان اعلام کرد: یگانه راه احقاق حقوق فلسطینیان مقاومت است؛ مقاومتی که باید از پشتیبانی امت‌های عربی و اسلامی برخوردار باشد تا در پرتو آن اسرائیل را به مجبور به عقب‌نشینی کنیم.

این مقام بلندپایه حماس یادآور شد: فلسطینیان و عرب‌ها مدت‌های متمادی شیوه ایجاد اراده بین‌المللی که رژیم اشغالگر قدس را به مجبور به عقب‌نشینی و محترم شمردن حقوق ملت فلسطین کند، آزموده‌اند ولی همان طوری که می‌دانید جامعه بین‌الملل به ما خیانت ورزید و با توجه به این مساله تنها راه فرا روی ما مقاومت است.

رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن اشاره به مساله شکاف داخلی، افزود: یک شر بزرگ بر ما تحمیل شده که ملت فلسطین آن را انتخاب نکرده است.

وی خطاب به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت: حماس در سایه حمایت‌های شما و مصر و عرب‌ها و مسلمانان برای برچیدن بساط تفرقه عزم جدی دارد. فلسطین فقط به حماس یا فتح تعلق ندارد بلکه از آن تمامی فرزندان ملت فلسطین است.

مشعل اظهار داشت: ما از انقلاب‌های مصر و تونس و لیبی و یمن استقبال کردیم زیرا هیچ تعارضی میان پی‌ریزی دموکراسی و حمایت از مقاومت وجود ندارد. ما از آرمان‌های ملت‌ها در زمینه نیل به آزادی، عدالت، دموکراسی، کرامت و استقلال واقعی حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: عرب‌ها این روزها در پرتو بهار عربی می‌‌خواهند نظام‌های دموکراتیک مبتنی بر عدالت و تعامل با شرق و غرب را با شیوه‌ای جدید و مشارکت در معماری تمدن بشری پی‌ریزی کنند و در عین حال اشغال‌گری، تجاوز، سلطه و تحقیر را تحمل نمی‌کنند.

مشعل گفت: ما دست صلح به سوی جهانیان دراز می‌کنیم ولی نباید این مساله به قیمت تضییع حقوق و بر هم خوردن ثبات ما تمام گردد. ما امروز به جهانیان می‌گوییم هرگز از شما قبول نمی‌کنیم که تحت لوای آزادی فردی به دین ما و پیامبر ما اهانت کنید. ما به غربی‌ها می‌گوییم که سیاست یک بام و دو هوا در پیش نگیرند. چرا قانونی را وضع می کنید که مخالفان به رسمیت شناختن هولوکاست را مجرم می‌شمارد ولی قانونی تدوین نمی‌کنید که از تمامی ادیان صیانت کند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: عرب‌ها این روزها می‌خواهند نقش غایب خود در منطقه را از سر بگیرند. ما از تحولات حاصل یافته در نقش‌آفرینی مصر خرسندیم و خواستار شکل‌گیری معادله نوینی هستیم؛ معادله‌ای که به اوضاع سیاسی منطقه ما سامان بخشد. ما خواهان همکاری میان گروه‌های منطقه‌ای برای تحقق مصالح ملت‌ها هستیم. جهانیان باید به اراده جدید عرب‌ها احترام بگذارند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.