خالد مشعل پس از ۴۵ سال وارد باریکه غزه شد/ تصویر

۱۷م آذر ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبر تبعیدى سازمان حماس پس از ده‌ها سال زندگى در تبعید وارد غزه شد. سازمان حماس روز شنبه بیست‌وپنجمین سالروز بنیانگذارى خود را جشن مى‌گیرد. اسرائیل هنوز واکنشى به این سفر نشان نداده است.

به گزارش انتخاب ؛ با ورود خالد مشعل، رهبر تبعیدى سازمان حماس به باریکه‌ى غزه در روز جمعه (۷ دسامبر/۱۷ آذر) ده‌ها هزار نفر به استقبال او شتافتند. وى به هنگام بازگشت زانو زد و خاک فلسطین را بوسید. مشعل از خاک مصر، از گذرگاه مرزى رفح وارد باریکه‌ى غزه شد و مورد استقبال اسمعیل هنیه، رئیس دولت حماس در غزه قرار گرفت.

خالد مشعل ۵۶ ساله که در سن ۱۱ سالگى به هنگام جنگ شش روزه میان مصر و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به همراه والدین‌‌اش به کرانه غربى رود اردن به خارج از مناطق فلسطینى گریخته بود، براى اولین بار به سرزمین فلسطینى‌‌اش بازگشت.

به گزارش خبرگزارى آلمان، سازمان حماس بازگشت خالد مشعل را نشانه‌ى موقعیت قدرتمند این سازمان پس از درگیرى‌هاى ماه نوامبر ارزیابى مى‌کند. حماس توافق آتش‌بس با اسرائیل را یک پیروزى مى‌داند، زیرا اسرائیل در این مناقشه از حمله زمینى منصرف شده است.

امى ابوشورى، سخنگوى حماس گفت که خالد مشعل قصد دارد در طول اقامت سه‌روزه‌ى خود در نوار غزه به خانه ‌اعضاى خانواده ‌شیخ احمد یاسین، بنیانگذار حماس که در سال ۲۰۰۴ توسط اسرائیل کشته شد، برود و با آن‌ها دیدار کند. وی سپس به دیدار خانواده‌ی احمد الجعبرى، معاون مسئول شاخه نظامى حماس می‌رود که در ۱۴ نوامبر توسط اسرائیل کشته شد.

خالد مشعل از منطقه‌اى نیز دیدن خواهد کرد که ۱۴ عضو یک خانواده به هنگام حملات خونین هشت‌روزه‌ در ماه نوامبر در خانه خود توسط یک موشک اسرائیل کشته شده بودند.

روز قبل (۶ دسامبر) گروه اسلام‌گرای جهاد اسلامی به نقل از منابع مصری اعلام کرد: «اسرائیل تهدید کرده در صورت ورود مشعل و ابومرزوق به غزه آتش‌بس را نقض خواهد کرد.»

آسوشیتدپرس به نقل از دو تن از اعضای این گروه که نخواستند نامشان فاش شود این خبر را منتشر کرده است. وزارت دفاع اسرائیل تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.