خالکوبی دندان برای پیش‌بینی بیماری‌ها

جام جم آنلاین: اطلاع از وجود عوامل بیماریزا در بدن، قبل از ابتلا به بیماری می‌تواند کمک بسیار زیادی برای مداوای بموقع آن باشد.

از این رو بتازگی دانشمندان موفق به ابداع دستگاهی شده‌اند که قادر است از وجود عوامل بیماریزا در بدن قبل از ابتلا به بیماری هشدار دهد.

دانشمندان دانشگاه پرینستون آمریکا، خالکوبی الکترونیکی کوچکی را روی دندان قرار داده‌اند که می‌تواند حضور باکتری‌ها و برخی عفونت‌ها را در دهان مشخص کند. اندازه این دستگاه هوشمند بسیار کوچک است و تنها روی یک دندان را می‌پوشاند.

شکل گرافیکی آن نیز به‌گونه جالب توجهی طراحی شده است. این دستگاه قادر به تشخیص باکتری‌ها و عفونت‌های داخل دهان بیش از بروز بیماری در دهان است.

در طراحی این خالکوبی از گرافن استفاده شده که لایه‌ای ضخیم‌تر از کربن است و ضخامت آن به اندازه یک اتم است که الکترود‌ها و یک سیم‌پیچ میکروسکوپی به آن وصل شده که حاوی پپتیدهای ضدباکتریایی و اسید آمینه‌های مخصوصی است که باکتری‌های موجود در دهان به آن می‌پیوندند و به این ترتیب حضور آنها در بدن مشخص می‌شود.

به این دستگاه یک تنظیم‌کننده بسیار حساس نصب شده است که به‌طور بی‌سیم عمل می‌کند که قادر به‌ شناسایی دقیق نوع باکتری‌های داخل دهان و مکان دقیق آنهاست.

عملکرد این دستگاه به‌گونه‌ای است که هنگام تشخیص باکتری، خالکوبی، هشیارانه اطلاعات پزشکی شخص و وضعیت بیمار را به‌طور دقیق برای تیم پزشکی مربوط ارسال می‌کند.

در جریان این تحقیق یک دانشجو نیز این خالکوبی را در دندان یک گاو ماده مورد استفاده قرار داده بود که با کمک آن به‌طور دقیق مولکول‌های درون تنفس و بازدم گاو را آنالیز و بررسی کرده بود.

محققان امیدوارند این دستگاه بتواند در بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که باکتری‌های مقاوم می‌توانند تکثیر شوند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی مثبت دیگر این دستگاه، امکان استفاده از آن نه تنها در دندان بلکه در سایر بافت‌های بدن است که به شکل یک برچسب کاملا انعطاف‌پذیر و الاستیک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان امیدوارند با ساخت این دستگاه و نصب آن در سایر قسمت‌های داخلی بدن بتوانند پیش از ابتلا به بیماری از وجود عفونت در نقاط مختلف بدن مطلع شوند.

مترجم: ستاره حمیدیان
منبع: France.AFP


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.