ختنه زنان و دختران را متوقف کنید + آمار تکان دهنده

تاریخ انتشار: ۶ February 2016 | 8:21 am

ختنه کردن زنان و دختران

“گیتا رائو گوپتا”، معاون مدیر اجرایی یونیسف در بیانیه‌ای که با انتشار این گزارش همزمانی داشت، اعلام کرد: توجه به مساله ختنه در زنان و دختران یک امر مهم است و این روند باید متوقف شود.

آمار تکان دهنده از «ختنه» زنان و دختران!

آژانس کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف در گزارشی اعلام کرد، دست کم ۲۰۰ میلیون زن و دختر در جهان تحت عمل ختنه قرار گرفته‌اند که نیمی از آنها در کشورهای مصر، اتیوپی و اندونزی هستند.خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داد؛ یونیسف در گزارش خود آورده که ارقام جهانی شامل ۷۰ میلیون دختر و زن بیشتر از سال ۲۰۲۲ است که به دلیل آمارهای بیشتر در برخی از کشورها و داده‌های جدید در اندونزی است.

مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۱۲ به صورت متفق‌القول قطعنامه‌ای را تصویب کرد و از تمامی کشورها خواست تا ختنه کردن زنان و دختران را متوقف کنند. یکی از اهداف جدید سازمان ملل که سپتامبر سال گذشته میلادی مد نظر قرار گرفت حذف چنین اقدامی تا ۲۰۳۰ است.

“گیتا رائو گوپتا”، معاون مدیر اجرایی یونیسف در بیانیه‌ای که با انتشار این گزارش همزمانی داشت، اعلام کرد: توجه به مساله ختنه در زنان و دختران یک امر مهم است و این روند باید متوقف شود.

با وجود آنکه در سه دهه گذشته روند ختنه زنان و دختران کاهش داشته اما یونیسف اعلام کرده که هنوز اقدامات لازم و کافی برای توقف این روند صورت نگرفته است. اگر روند کنونی همچنان ادامه پیدا کند، تعداد دختران و زنانی که تحت عمل ختنه قرار می‌گیرند در ۱۵ سال آتی بسیار زیاد خواهد شد.

“کلودیا کاپا”، یک کارشناس آماری در یونیسف و یکی از مولفان این گزارش گفته است که ۲۰۰ میلیون دختر و زن تحت عمل ختنه قرار گرفتند. ۳۰ کشور که اکثرا در آفریقا، خاورمیانه و آسیا هستند بیشترین آمار ختنه زنان و دختران را به خود اختصاص داده‌اند. البته به نظر می‌رسد که این یک آمار محافظه کارانه است چون بسیاری از کشورها آمار دقیق ارائه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: وضعیت ختنه زنان و دختران در چندین کشور نیز مورد مطالعه قرار نگرفته چون داده‌ای در این باره وجود ندارد. این کشورها شامل هندوستان، مالزی، عمان، عربستان، امارات و همچنین استرالیا و کشورهای آمریکای شمالی و اروپا است که بسیاری از مهاجران و آوارگان به آنجا سفر می‌کنند.

براساس این گزارش مشخص شد در این ۳۰ کشور دختران پیش از رسیدن به سن پنج سالگی تحت عمل ختنه قرار می‌گیرند و در یمن ۸۵ درصد از دختران در نخستین هفته پس از تولد تحت این عمل قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش از یونیسف، دختران زیر ۱۴ سال ۴۴ درصد از جمعیت ختنه شدگان هستند و در گامبیا ۵۶ درصد از این طیف سنی تحت چنین عملی قرار گرفته‌اند. در موریتانی نیز ۵۴ درصد و در اندونزی نیز حدود نیمی از دختران ۱۱ سال و کمتر تحت عمل ختنه قرار گرفته‌اند.

کشورهای دیگر را که دختران و زنان در طیف سنی ۱۵ تا ۴۹ سال تحت این عمل قرار گرفتند می‌توان به ترتیب سومالی با ۹۸ درصد، گینه با ۹۷ درصد و جیبوتی با ۹۳ درصد دانست.

 

منبع: ایسنا

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.