خدمات به مهاجران افغانی کم نظیر است

جام جم آنلاین: برغم توجه خاصی که جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته به رفع مشکلات اتباع افغانی داشته است ، متاسفانه برخی از مسئولین و رسانه های افغانستان عمدتاً از ذکر این نکات مثبت خودداری کرده و همسو با تبلیغات غرب ، از مجازات مجرمین و متخلفین افغانی در ایران انتقاد می کنند.

به گزارش روز یکشنبه جام جم انلاین ، “محسن پاک آیین” رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه گفت: البته مسئولین رسمی افغانستان و اکثر رسانه های مستقل و منصف افغانستان در جریان تعامل مثبت ایران نسبت به اتباع افغانی هستند و در مذاکرات رسمی و مصاحبه های مطبوعاتی و نیز در نشست های منطقه ای و بین المللی نظیر اجلاس ریکا، استانبول و بن ۲، اقدامات انساندوستانه ایران را منعکس و مورد قدردانی قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور افغانستان در ایران به سر برده و به شغل های شرافتمندانه مشغول و از جرم و جنایت مبری هستند ، افزود :‌در این میان تعداد بسیار معدودی تبعه افغانی نیز یافت می شوند که مرتکب جرائمی همچون قاچاق مواد مخدر می شوند که بطور طبیعی محاکم قضایی با این مجرمین همچون مجرمین ایرانی قاطعانه برخورد نموده و حمایت برخی از رسانه ها  از متخلفین در واقع حمایت از جرم و جنایت به شمار می رود که این امر حتی مورد تائید قاطبه مهاجرین افغانی نیز نمی‌باشد.

پاک آیین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مرزهای طولانی با افغانستان، روابط برادرانه ای بر پایه اشتراکات عمیق تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی با دولت افغانستان دارد ، اظهار داشت : امروز بیش از سه میلیون مهاجر افغانی بدلیل ناامنی های ناشی از حضور ۱۰ ساله ناتو و آمریکا که ره آوردی جز فقر و بیکاری در بر نداشته است ، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند که تنها حدود یک میلیون نفر آنان قانونی بوده و از این رو ساماندهی اتباع غیر مجاز امری ضروری می باشد.

وی افزود: کمک های سازمان های بین المللی به اتباع خارجی روزانه یک دلار است و این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران روزانه مبلغ چهار دلار را برای هر تبعه افغانی هزینه می کند.

” در عین حال ‌سازمان های بین المللی برای اتباع غیر مجاز هیچ گونه کمکی را ارائه نمی کنند و کمک های مختصر آنان ، تنها شامل مهاجران مجاز می باشد. رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران بنا به وظیفه اخلاقی و رسالت انسانی خود خدمات ارزشمندی را برای اتباع افغانی انجام داده بگونه ای که همگان بر بی نظیر بودن اقدامات انساندوستانه ایران برای اتباع افغانی اذعان دارند. در این ارتباط می توان به تحصیل ۴ هزار دانشجو و ۳۱۶  هزار دانش آموز افغانی در دانشگاهها و مدارس ایران اشاره نمود.”

 پاک آیین افزود: به عنوان مثال تنها در استان خراسان رضوی ۵۵ هزار دانش آموز و ۱۵۰۰ نفر دانشجو در سال تحصیلی جاری به تحصیل اشتغال دارند. در همین رابطه شمار  فارغ التحصیلان دانشگاهی افغان در ایران نیز به بیش از ۱۲ هزار نفر بالغ می گردد. 

وی تاکید کرد: تحصیل اتباع افغانی پذیرفته شده در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در رشته های تحصیلی غیر پزشکی به صورت بورسیه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و در رشته های علوم پزشکی بورسیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

پاک آیین افزود: تحصیل دانشجویان غیر ایرانی بورسیه ، به صورت رایگان بوده و در طول دوره تحصیلی از کلیه تسهیلات بیمه خدمات درمانی ، خوابگاه دانشجویی ، کمک هزینه تحصیلی و پایان نامه و سایر امکانات آموزشی ، دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بهره مند می باشند.

 وی همچنین گفت: حدود ۱۰ هزار کلاس درس در قالب ۸۰۰ مدرسه ما در اختیار این دانش آموزان است که موجب شده در برخی از استان ها مدارس دو شیفته و یا اختصاصی شوند. گفتنی است بطور متوسط سالانه سرانه هزینه تحصیل هر دانش آموز چهار میلیون ریال است که این تعداد در مجموع در یک سال تحصیلی ، یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه برای دولت جمهوری اسلامی در بر دارند.

” علاوه بر این حدود ۵۰ هزار دانش آموز فاقد مدرک هم منتظر ورود به مدارس کشور هستند. حتی تعداد زیادی از غیر مجازین هم از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگ ثبت نام دریافت کرده اند که تعدادی از آنان در مدارس جذب شده اند.”

 پاک آیین با تاکید بر اینکه این مطالب تنها گوشه ای از توجه ویژه ملت ایران به هم کیشان افغانی است ، اظهار داشت : رسانه های نا آگاه و یا مغرض افغانستان باید بدانند که پناهندگان افغانی در ایران از اکثر حقوق شهروندی از جمله امکانات تحصیلی ، بهداشتی ، فرصت های شغلی ، خدمات شهری و امنیت برخوردار بوده بگونه ای که بر اساس آمارهای موجود سطح این خدمات با اقدامات بسیاری از کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر قابل مقایسه نمی باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.