خروج مذاکرات ایران و آژانس از بن‌بست

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
همان اصطلاح ریل‌گذاری تازه که دیپلمات‌های مذاکره‌کننده کشورمان در مسیر پرونده هسته‌ای از آن نام برده‌اند شاید مناسب‌ترین تعبیری باشد که بتوان در وصف شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای در ابعاد فنی و سیاسی آن به دست داد.

پس از نشانه‌های مثبتی که در مذاکرات سیاسی ایران و گروه ۱+۵در ژنو پدیدار شد و استقبال کم‌سابقه طرف مقابل را در پی داشت مذاکرات ۲روزه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایان خوشی برای آغاز یک مسیر تازه در همکاری‌های دوطرف داشت. مذاکراتی که در آن دوطرف (برای نخستین‌بار) در بیانیه‌ای مشترک از توافق با یکدیگر خبر داده‌اند و مبنای آن پیشنهاد تازهی است که ایران در دستور کار همکاری با آژانس قرار داده است. این مشابه توافقی بود که به‌دنبال پیشنهاد تازه ایران در گفت‌وگو با ۱+۵ در ژنو حاصل شد و آنجا نیز دوطرف برای نخستین‌بار در بیانیه‌ای مشترک نسبت به ادامه راه تازهی که در پیش گرفته شده استقبال کردند.

پیشنهاد تازه

در وین هم ایران و آژانس در بیانیه مشترک پایانی اعلام کردند که مذاکرات دوطرف بسیار مفید بود و توافق حاصل شد که در تاریخ ۱۱نوامبر(۲۰آبان) مجددا با یکدیگر دیدار کنند. در این بیانیه مشترک همچنین آمده است: ایران پیشنهاد تازهی را دربارهٔ اقدامات عملی به‌عنوان مشارکت سازنده برای تقویت همکاری‌ها و گفت‌و‌گو با هدف حل مسائل باقیمانده ارائه کرد.

مذاکره چهره‌های تازه

در کنفرانس خبری مشترکی که رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و آژانس برگزار کردند رضا نجفی رئیس هیأت ایرانی که جایگزین علی‌اصغر سلطانیه در این سمت شده است، اعلام کرد: مذاکرات مثبت و سازنده بود و ما طرح تازهی را روی میز گذاشتیم.
ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رئیس هیأت مذاکره‌کننده آژانس که جایگزین هرمان‌ناکارتس مذاکره کننده سابق آژانس شده است هم با بیان اینکه «ما جلسه مفیدی در زمینه مسائل قبلی و حال حاضر داشتیم» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گفت‌و‌گو‌های ما تمام مسائلی که تا به حال باقیمانده بود را دربرمی‌گیرد.

این گفت‌و‌گوها سرآغاز دور تازهی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم، اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد. او حتی دربارهٔ بازدید از پارچین که یکی از موضوعات اختلافی ایران و آژانس در دورهای قبلی مذاکرات بوده است، گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد ازجمله پارچین بود. وی با بیان اینکه این مذاکرات سرآغاز فصل تازهی از روابط میان دوطرف است، تصریح کرد: این مذاکرات برای دست‌یافتن به یک چارچوب بود تا بتوان اقدامات عملی را انجام داد.

رویکرد ساختاری تازه

مذاکرات با آژانس چنان که پیش‌بینی می‌شد به روز دوم هم کشیده شد و هیأت‌های مذاکره‌کننده فنی و کارشناسی ایران و آژانس از عصر دوشنبه تا عصر روز سه‌شنبه به‌مدت ۶ساعت مذاکره کردند. نتیجه این دور از مذاکرات واضح‌تر و ملموس‌تر نسبت به دورهای قبلی بود و آن هم پیشنهاد تازهی بود که ایران در این گفت‌وگوها جایگزین مسیر طی شده ۲سال قبل کرد.

مقامات مذاکره‌کننده کشورمان در این دور از مذاکرات با آژانس اتمی به‌طور رسمی اعلام کردند که راه قبلی دنبال نمی‌شود و ایران پیشنهاد تازهی به آژانس ارائه کرده است. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ پس از برگزاری مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس از محتوای دیداری که با آمانو مدیرکل آژانس به‌صورت ویژه ترتیب داده بود پرده برداشت و به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اینطور پایان داد که در این دیدار پیشنهاد تازهی را به آمانو ارائه داده است.

رو به جلو

رضا نجفی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران با آژانس در گفت‌وگویی که پیش از آن با ایسنا داشت مذاکرات را جدی و روبه‌جلو خوانده و گفته بود: در این مذاکرات تیم‌های کارشناسی وارد مباحث محتوایی شدند. به‌گفته نجفی، پیشنهاد تازه ایران به آژانس ربطی به پیشنهاد مذاکرات ژنو ندارد بلکه «عملیاتی است و برای حل مسائل بین ایران و آژانس ارائه شده است.»

او در پاسخ به اینکه مذاکرات و تفاهم‌های قبل میان ایران و آژانس در چارچوب رویکرد ساختاری چه می‌شوند، گفت: رویکرد ساختاری به نتیجه نرسید؛ به‌نظر می‌آید رهیافتی که در قبل تحت عنوان رویکرد ساختاری اتخاذ شده مناسب نبوده است و به همین سبب مذاکرات ۲سال به طول انجامید. وی گفت: رهیافت قبل قابل اجرا نیست و باید تغییراتی در آن صورت گیرد. نجفی تأکید کرد که پیشنهاد تازه ایران به آژانس بی‌ربط به رویکرد ساختاری نیست، اما در بعضی جهات تغییر کرده و عملیاتی و اجرایی شده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.