خروج نیروهای خارجی راه حل بحران افغانستان است

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ،مهمانپرست افزود: جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از امضای پیمان همکاری های راهبردی بین آمریکا و افغانستان اعلام می دارد.

وی اظهار داشت: وجود ابهام در وضعیت آینده پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است.

مهمانپرست با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است، استقرار صلح و امنیت در افغانستان با خروج کامل نیروهای خارجی و تعطیلی پایگاه های نظامی و از طریق انجام گفت وگوهای بین الافغانی در چهارچوب شورای عالی صلح امکانپذیر خواهد بود، افزود: امضای پیمان راهبردی افغانستان با آمریکا، نه تنها مشکلات امنیتی افغانستان را حل نکرده، بلکه همانند ۱۰ سال گذشته روند نا امنی و بی ثباتی را در این کشور تشدید خواهد کرد.

پیمان راهبردی آمریکا و افغانستان چهارشنبه گذشته در کابل به امضای ‘باراک اوباما’ و

‘حامد کرزی’ روسای جمهوری آمریکا و افغانستان رسید.

این پیمان تحت عنوان ‘موافقتنامه همکاری های درازمدت راهبردی بین افغانستان و ایالات متحده آمریکا’ در هشت فصل تدوین شده است.

این رویداد نگرانی بسیاری از کشورها را برانگیخته است. در این میان کشورهای روسیه، چین، هند و پاکستان با ابرار نگرانی از امضای این پیمان، ملاحظات خود را به دو طرف اعلام کرده اند.

مجموعه‌ای از کشورهای همسایه و کمی دورتر روسیه، چین و بخشی از کشورهای آسیای ‌مرکزی نگران محتوای عملیاتی این موافقتنامه هستند.

‘سرگئی لاوروف’ وزیر امور خارجه روسیه، دوشنبه گذشته در یک نشست خبری در مسکو گفت: ‘با آنکه این مساله میان افغانستان و آمریکا است، اما روسیه می خواهد بداند که آمریکا پس از سال ۲۰۲۲ تحت چه شرایطی در افغانستان باقی خواهد ماند’.

وی افزود: ‘در مورد پیمان راهبردی میان افغانستان و آمریکا باید کشورهای منطقه اطلاعات کاملی داشته باشند، زیرا هر اتفاق در افغانستان می تواند کشورهای منطقه را متأثر سازد’.

**۱۵۳۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۳۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.