خرید تضمینی ۱٫۱ میلیون تن گندم از کشاورزان

۱۳خردادماه،

وزیر صنعت، معدن و تجارت حجم خرید تضمینی گندم از ابتدای برداشت محصول در سال زراعی جاری را ۱٫۱ میلیون تن به ارزش ۸۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئول خرید تمامی گندم مازاد کشاورزان است و عوامل اجرایی باید ضمن تسهیل روند فروش زارعین نسبت به صیانت از این محصول استراتژیک توجه لازم را داشته باشند.

از زمان آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان تاکنون استان خوزستان با ۶۸۵ هزارتن رکورددار بوده و استان‌های فارس، ایلام و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی امسال نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که هر کیلوگرم گندم معمولی ۷۲۰۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم ۷۵۰۰ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

غضنفری دربارهٔ نحوه پرداخت وجوه گندم خریداری شده به کشاورزان گفت: براساس تفاهمنامه همکاری میان شرکت بازرگانی دولتی و بانک عامل وجوه نقدی به روز و از طریق سامانه بانک به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۱۴ استان شامل خوزستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، لرستان، قم و گلستان وارد چرخه خرید تضمینی گندم شده‌اند و تا نیمه اول تیرماه در تمامی استان‌ها عملیات خرید آغاز می‌شود.

به منظور تسهیل و تسریع در فرایند خرید و رضایتمندی کشاورزان تفاهمنامه همکاری میان شرکت بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاون روستایی به منظور استفاده از شبکه‌های تعاون روستایی در سراسر کشور در امر خرید گندم منعقد و به ۳۱ استان کشور ابلاغ شده، این تفاهمنامه هم‌اکنون در حال اجرا است.

در همین راستا کارگروه‌های استانی هماهنگی خرید گندم داخلی با هدف رفع موانع و مشکلات احتمالی و ایجاد وحدت رویه در تمامی استان‌ها و با عضویت سازمان‌های ذیربط تشکیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارهٔ حفظ ذخایر استراتژیک و نظارت بر چرخه تولید و توزیع تصریح کرد: به منظور اعمال کنترل‌های لازم بر چرخه فروش – حمل و نقل و مصرف گندم و آرد در شبکه‌های نانوایی، سامانه کنترل و نظارت طراحی شده و با همکاری استانداری‌ها، تشکل‌های صنفی و دستگاه‌های نظارتی در حال اجرا است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.