خشم و محکومیت مسلمانان جهان از تولید و اکران فیلم آمریکایی در اهانت به ساحت پیامبر اکرم(ص)

اعتراض‌ها و تظاهرات مسلمانان جهان علیه فیلم موهن آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سام باسیل یهودی ادامه دارد.

و با ادامه این خشم و اعتراض، واشنگتن تدابیر امنیتی اطراف سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در نقاط مختلف دنیا را به شدت افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دولت مصر در نشست خود از آمریکا خواست تا موضعی تعیین‌کننده در قبال سازندگان این فیلم که طی آن به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین می‌شود، داشته باشد.

دولت مصر این فیلم را از پست‌ترین اقدامات اخلاقی و به دور از تمام ارزش‌ها و قوانین انسانی دانست.

هشام قندیل، نخست وزیر مصر در بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست در رابطه با این فیلم و تهیه‌کنندگانش برمبنای قوانین حقوق بشر، که از جمله توهین نژادی و دینی را رد می کند، موضع‌گیری کند.

در همین راستا محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر از سفارتخانه مصر در واشنگتن خواست تا تدابیر قانونی را در آمریکا علیه سازندگان این فیلم اتخاذ کند.

مسیحیان مصر نیز در اعتراض به این فیلم که توهین به ادیان توصیف شده خواهان تجمع در مقابل سفارتخانه آمریکا در قاهره شدند.

از سوی دیگر اخوان‌المسلمین که محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر نیز عضو آن است، مردم مصر را به شرکت در یک تظاهرات بزرگ در اعتراض به این فیلم در روز جمعه دعوت کرده است.

درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم معترض برای سومین شب متوالی اطراف خیابان‌های سفارتخانه آمریکا در قاهره موجب مجروح شدن شماری از مردم شده، تظاهرکنندگان در واکنش به حملات نیروهای امنیتی یکی از خودروهای آنها را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان مصری در شعارهای خود خواستار اخراج سفیر آمریکا و تحریم کالاهای این کشور شدند.

حزب‌الله لبنان: بالاترین سطح دشمنی علیه باارزش‌ترین حقوق مردمی

حزب‌الله لبنان این فیلم را اقدامی غیر اخلاقی بر شمرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: این فیلم نشانگر بالاترین سطح دشمنی علیه باارزش‌ترین حقوق مردمی یعنی احترام به مقدساتشان است.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد: هدف این فیلم برافروختن آتش ناآرامی و فتنه میان مسلمانان و مسیحیان است.

در مراکش مسلمانان خشمگین اطراف کنسولگری آمریکا تجمع کرده و شعار “مرگ بر اوباما” سر دادند.

صدها تن خارطوم، پایتخت سودان تجمع کردند. ده‌ها فلسطینی نیز در مقابل مقر آمریکا در غزه تجمع کرده و پرچم آمریکا و عکس‌هایی از تری جونز، کشیش آمریکایی را که با سوزاندن قرآن در آمریکا جنجالی را برانگیخت، آتش زدند. در پایتخت تونس نیز نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از مقابل سفارت آمریکا به سوی مردم گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی شلیک کردند؛ مردم تونس قصد داشتند سفارت آمریکا را تسخیر کنند.

تظاهرکنندگان خشمگین تونسی پس مواجهه با نیروهای امنیتی، پرچم آمریکا را مقابل سفارت این کشور آتش زدند.

عمر البلانی، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر نیز با تاسف از اکران و تولید چنین فیلمی اعلام داشت: اهانت به مقدسات دینی نمی‌تواند مطمئنا ناآرامی ایجاد می کند. در یمن نیز مردم استان صعده در شمال این کشور در تظاهراتی گسترده، خشم خود را از توهین فیلم آمریکایی به پیامبر اسلام (ص) و تجاوزهای مکرر این کشور به یمن ابراز داشتند.

دولت بحرین نیز تولید و اکران این فیلم را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این فیلم بی‌احترامی به اصول مذهبی، اخلاقی و ارزش‌های اسلامی است.

در این بیانیه از سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی خواسته شده است تا علیه اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز اقدامی جدی و قاطع انجام داده و تدابیر لازم برای متوقف کردن تولید و پخش این فیلم اتخاذ شود و مسئولان تولید و انتشار این فیلم مجازات شوند.

وزارت خارجه بحرین همچنین حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و حمله به سفارت آمریکا در مصر را محکوم کرده و این حملات را غیر قابل قبول و مغایر با ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی دانسته است.

دولت افغانستان نیز فیلم غیرانسانی و توهین‌کننده با ساحت پیامبر (ص)‌ را محکوم کرده و آن را توهین به اسلام دانسته است.

دولت افغانستان در بیانیه‌ای این فیلم را هتک حرمت به مسلمانان خوانده و خواستار اقدامات جدی برای ممانعت از انتشار این فیلم شده و تولیدکننده این فیلم و کشیش آمریکایی را محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است: در این فیلم به ارزش‌های یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان توهین شده و بر همزیستی مسالمت‌آمیز میان جوامع بشری تاثیرات مخرب خواهد گذاشت.

این اقدام خبیثانه خشم و عصبانیت را در میان انسان‌های صلح دوستی که از ایده همزیستی مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند، موجب می‌شود.

دولت افغانستان همچنین اعلام کرد که یوتیوپ را برای ممانعت از پخش این فیلم در افغانستان می‌بندد.

پاکستان نیز با محکوم کردن تولید و اکران این فیلم آن را اقدامی زشت برشمرد و اعلام کرد که این قبیل اقدامات کینه، اختلافات و دشمنی را میان مردم و ادیان مختلف برمی‌انگیزد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.