خشکسالی با اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟/ نقش ترکیه در مهار سرچشمه‌های دجله و فرات و تأثیر کلان آن برآینده منطقه

محمدحسین کریمی‌پور رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی اتاق ایران که گزارشی در خصوص خشک‌سالی و چالش‌های مدیریت آن تهیه کرده است با اعلام این‌که ایران براساس جایگاه جغرافیایی کشوری «خشک» است، گفت:‌ »علاوه بر آن به‌علت تغییرات اقلیمی در سه دهه اخیر، ایران با دوره‌های طولانی و سخت «خشک‌سالی» نیز روبرو شد.

وی علل تغییرات اقلیمی به‌جود آورنده خشک‌سالی را به دو دسته عوامل طبیعی و عوامل انسان‌ساز، تقسیم کرد و ادامه داد: «در چاره‌جویی بلندمدت، ایران فاقد برنامه جامع خشکی و خشک‌سالی است، در برنامه‌های میان‌مدت نیز کارنامه قابل دفاعی در برنامه تعادل سفره‌ها، و دریاچه‌ها و مانند آن ندارد.»

بخش مهم سخنان وی به تشریح نقش ترکیه در مهار سرچشمه‌های دجله و فرات و تأثیر کلان آن برآینده منطقه اختصاص یافت و کریمی‌پور هشدار داد که در غفلت ایران و ضعف سوریه و عراق؛ ترکیه بدون رعایت حقوق پایین‌دستی و حقوق طبیعت منشاء اصلی مشکلات آتی زیست‌محیطی منطقه است و به گفته وی، پدیده ریزگردها، طلیعه این دوره است.

وی با بیان این مطلب که باید بین دو مفهوم خشکی و خشکسالی تمیز قائل شویم، گفت: «خشکی یک واقعیت جغرافیایی است که به جریان‌های هواشناسی منطقه بستگی دارد. از این نظر، ایران، یک کشور خشک شناخته می‌شود. وقتی پارامترهای اقلیمی را در فضای کشور بررسی می‌کنیم، خشکسالی از نتایج تغییرات در یکی از این موارد محسوب می‌شود.»

کریمی‌پور با اشاره به پیامدهای خشکسالی، بیان کرد: «خسارت‌های ناشی از آن، در حوزه‌های مختلفی، چون اقتصاد، زیست‌محیطی، معیشت افراد و غیره قابل لمس است.»

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، پدیده ریزگردها را، مورد تأکید قرار داد و گفت: «بروز این حادثه در چند سال گذشته، موضوعی است که به ۳۰ سال گذشته برمی‌گردد؛ آن زمان که ترکیه به برداشت بیش از حد از منابع آب شیرین منطقه اقدام کرد. تا آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود، تا ۱۲ سال آینده این کشور بیش‌ترین میزان آب شیرینی در خاورمیانه را در اختیار خواهد داشت.»

کریمی‌پور تصریح کرد: «برای مبارزه با این مسئله، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. خوش‌بختانه،‌اقدامات خوبی از سوی اتاق استان‌ها در حال پی‌گیری بوده است. »

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.