خطر ابتلا به وبا و توصیه‌های وزارت بهداشت

دوره نهفتگی بیماری وبا بین ۱۲ ساعت تا ۶ روز به طول می‌انجامد و طی این مدت، این بیماری در بیشتر افراد فاقد علائم بوده و یا به صورت اسهال خفیف بروز می‌کند بنابراین امکان شیوع از طریق مسافران آلوده و بدون علامت زیاد است. اسهال، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، عطش فراوان و بعضا بدون دل درد از علائم بالینی این بیماری است و در کودکان،‌ بیماری ممکن است با تب، تشنج و عدم هوشیاری همراه باشد.

خبرآنلاین – به نقل از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: وبا بیماری اسهالی است که توسط باکتری ایجاد می‌شود و از طریق آب و مواد غذایی آلوده به باکتری،‌ بیماری انتقال یافته و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی و مصرف آب و غذای آلوده، همه گیری ایجاد می‌شود.

دوره نهفتگی بیماری وبا بین ۱۲ ساعت تا ۶ روز به طول می‌انجامد و طی این مدت، این بیماری در بیشتر افراد فاقد علائم بوده و یا به صورت اسهال خفیف بروز می‌کند بنابراین امکان شیوع از طریق مسافران آلوده و بدون علامت زیاد است.

این گزارش می‌افزاید اسهال، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، عطش فراوان و بعضا بدون دل درد از علائم بالینی این بیماری است و در کودکان،‌ بیماری ممکن است با تب، تشنج و عدم هوشیاری همراه باشد.

در صورت ابتلا به بیماری وبا و به منظور جبران بخش مهمی از آب و املاح از دست رفته فرد بیمار، می توان از پودر ORS استفاده کرده و فورا فرد مبتلا را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان انتقال داد.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری به افراد توصیه کرد یخ را از مکان‌های بهداشتی تهیه کنند،‌ دست‌ها را به طور مرتب با آب و صابون شستشو دهند و از خرید مواد غذایی از دست فروشان دوره گرد به خصوص بستنی،‌ آبمیوه دست ساز، فالوده و ساندویچ خودداری کنند.

پرهیز از خوردن سبزیجات خام و سالاد فصل در مراسم‌ مختلف نیز توصیه می‌شود و همچنین لازم است در مسیر راه‌ها،‌ از رستوران‌ها که کلیه ضوابط بهداشتی را رعایت کردند، مواد غذایی تهیه شود و از مصرف ماهی‌های صید شده از رودخانه‌های آلوده به فاضلاب جدا خودداری کنند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.