خط لوله گاز ایران- ترکیه منفجر شد/ صادرات گاز ایران متوقف شد

به گزارش خبرنگار مهر، بامداد امروز ۱۷ مهرماه خط لوله صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه منفجر شد و صدور گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

جواد اوجی معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز تعمیرات اساسی خط لوله آسیب دیده گاز، گفت: هم اکنون تخلیه گاز از این خط لوله آسیب دیده به اتمام رسیده و تعمیرات و بازسازی این خط لوله آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه این انفجار ساعت ۵ صبح امروز دوشنبه در اثر انفجار در ۵۰ کیلومتری خاک ترکیه خط لوله واردات گاز این کشور از ایران دچار آسیب دیدگی شد، تصریح کرد: در حال حاضر صادرات گاز ایران به ترکیه هم متوقف شده است.

این مقام مسئول همچنین از ارسال نامه ای توسط شرکت ملی گاز ایران برای بازسازی خط لوله آسیب دیده گاز به شرکت بوتاش ترکیه خبر داد و افزود: ایران آمادگی فنی و عملیاتی برای مشارکت با بوتاش ترکیه را دارد.

در چند روز گذشته همزمان با توقف صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه، با درخواست شرکت بوتاش حجم صادرات گاز شرکت ملی گاز ایران به این کشور همسایه تا سقف ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته بود.
 
به گزارش مهر، به دلیل انفجار چهارشنبه شب (۱۲مهر) در مسیر خط لوله گازی قفقاز جنوبی (باکو- تفلیس- ارزروم)، عرضه گاز آذربایجان به ترکیه با این خط لوله متوقف شد.
 
در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.