خلاء قانونی برای ثبت غیر قانونی ازدواج کودکان

۲۴م دیماه ،

اسفنانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

سخنگوی کمیسیون حقوقی گفت: مسببان اصلی ثبت عقد کودکان مجرم شناخته شده و مجازات می‌شوند اما برای مجازات دفاتری که به ثبت غیرقانونی ازدواج می‌پردازند، خلا قانونی داریم.

“محمدعلی اسفنانی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ثبت ازدواج شمار زیادی از کودکان زیر سن قانونی اظهار داشت: در قبل برای دفاتر ثبت ازدواجی که دست به ثبت ازدواج‌های غیرقانونی می‌زدند مجازاتی در نظر گرفته می‌شد اما در قانون جدید فقط زوجین متخلف شناخته می‌شوند.

وی افزود: اشخاصی که به ثبت ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال می‌پردازند، مسببان اصلی ثبت عقد مجرم شناخته شده و مجازات می‌شوند اما برای مجازات دفاتری که به ثبت غیرقانونی ازدواج می‌پردازند، خلا قانونی داریم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی با بیان اینکه سن بلوغ برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال اعلام شده است، تصریح کرد: منع ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر ۱۰ سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.

گفتنی است؛ ثبت احوال استان تهران از ازدواج ۷۵ کودک زیر ۱۰ سال در سال جاری خبر داده و در این میان احمد توسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده بود که ثبت ازدواج پایین ‌تر از سن قانونی برای دختران و پسران، بدون حکم دادگاه تخلف است و در صورت ملاحظه یا گزارش بی‌شک با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.