خواسته رئیس دولت اصلاحات از منتخب ملت چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، «روحانی از میان گروههای سیاسی چگونه یارگیری می کند؟!» یکی از پرسش هایی است که در چند روز اخیر برخی رسانه ها تلاش کرده اند با شایعه به آن پاسخ هایی بدهند.

این شایعات تا آنجا شدت یافت که عصر جمعه دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب با صدور اطلاعیه‌ای متذکر شد که گمانه‌زنی ها و پیش بینی های منتشر شده در مورد اعضای کابینه یازدهم و همچنین کارگروه‌ها و کمیته‌های مشورتی صحت ندارد و شایعه است. در این اطلاعیه آمده است: دولت یازدهم دولتی فراجناحی و بر مبنای شایسته‌سالاری است که با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد تشکیل می‌شود.
در این میان مواضع محمدرضا عارف و سید محمد خاتمی برای گروههای سیاسی مهم است. چرا که آنها به عنوان افرادی که در پیروزی مرحله اول روحانی سهم داشته اند شناخته می شوند.
محمدرضا عارف که گفته می شود پس از نامه ای که سید محمد خاتمی به او نوشت و از او خواست انصراف دهد از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کناره گیری کرد یکی از چهره هایی است که شایع شده است خیلی علاقه ای به حضور در کابینه روحانی ندارد. یکی از نشانه های این نظر پاسخ حسن روحانی به پرسشی درباره حضور روحانی در کابینه اش بود که او گفت از ایشان دعوت کرده ایم و تصمیم با خود ایشان است. سخنانی که از آن علاقه زیاد و شیفتگی روحانی به حضور رقیبت انتخاباتی اش در کابینه استنباط نمی شد.
در همین حال تعدادی از دانشجویان دانشگاه های کشور در دیدار با محمد رضا عارف، از اقدام وی که موجب پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات شد تشکر و قدردانی کردند و خواستار پذیرش مسئولیتی در دولت یازدهم از جانب وی شدند. این هم یکی دیگر از نشانه هایی است که او رغبتی برای حضور در دولت روحانی ندارد. در یک هفته اخیر محمدرضا عارف میزبان گروههای مختلف سیاسی اصلاح طلب بوده و چند روز دیگر هم حامیان او در اجتماعی بزرگ که در یکی از گران ترین سالن شهر تهران برگزار خواهد شد از او تقدیر خواهند پرداخت. جشنی که چاشنی آن دعوت مجدد از معاون اول دولت خاتمی است که هنوز از کناره گیزی اجباری از انتخابات مکدر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع تعدادی از اعضای تشکل های دانشجویی دانشگاههای کشور در خصوص نحوه همکاری‌اش با دولت گفته است: در مورد همکاری من با دولت یازدهم هیچ شکی نداشته باشید، من بارها تاکید کردم آماده‌ام آنچه در توان دارم به مجموعه دولت کمک کنم و در گذشته هم به همین شکل اقدام کردم.

سید محمد خاتمی در جمع اعضای شورای مرکزی و هیأت رئیسه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به بخشی از تلاش های انجام شده توسط اصلاح طلبان برای رئیس جمهور شدن روحانی اشاره کرد و با بیان اینکه «یکدفعه جریانی شکل گرفت که تا عمق روستاها هم رفت» افزود: آقای روحانی هم باید از تمام جریانات استفاده کند؛ امروز روز تقابل نیست، روز همدلی است. فقط و فقط ما باید سعی کنیم افراط گری و تنگ نظری-از هر طرف- میدان دار نباشد. همه در صحنه بیایند و کار و تلاش کنند؛ ما هم چیزی جز اجرای ضوابط قانونی برای مردم، کارآفرینان، طبقه متوسط و… نمی خواهیم.
وی یادآور شد: من نمی خواهم جامعه را به اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب تقسیم کنم؛ اما گفتمان اصلاح طلبی واقعیتی است که بخصوص در این سالها بشدت مورد تخریب قرار گرفت؛ از طریق تخریب شخصیتهای اصلاح طلب یا افراد عاقل.
خاتمی به سال ۸۷ و فرایندی که منجر به نامزدی مرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری شد اشاره کرد و افزود: من فکر می کنم در این دوره انتخابات از طریق اصلاح طلبان و آقای عارف به وضع بهتری رسیدیم. من فکر می کنم در دینی شدن سیاست -با دیدگاههای باز- می توانیم بحث های زیادی کنیم و خواهیم کرد و به موفقیت های بزرگی در این زمینه رسیدیم. آقای روحانی شخصیت شناخته شده، توانا، خوب، امتحان داده، مورد احترام و دارای مواضع روشن است که ما هم همین را می خواهیم. اگر یکی از کسانی که اصلاح امور را می خواست اما اصولگرا بود و می دانستیم اهداف ما را پیگری می کند؛ از او هم حمایت می کردیم. زیرا ما گفتمان مان را می خواهیم، ما می خواهیم مملکتمان نجات یاید، ما می خواهیم کشورمان در دنیا جایگاه خود را پیدا کند و جایگاه مردم ما در جهان ارتقاء یابد، فضای امنیتی در کشور به فضای سیاسی مطلوب تبدیل شود. به فضایی تبدیل شود که همه حرف بزنند و قانون اساسی بطور کامل اجرا شود که در این زمینه صحبت خواهم کرد.
خاتمی خطاب به دانشجویان ضمن یادآوری اینکه « آقای دکتر روحانی امروز با رأی قاطع شما و به رغم فضای رسمی توانسته است رأی مردم را بگیرد و حرف ایشان درست است» گفت: امروز آقای دکتر روحانی رئیس جمهور همه کشور است؛ حتی همه آنهایی که به او رأی نداده اند. اصلا جای نگرانی نیست! رئیس جمهوری می خواهیم که رئیس جمهور همه باشد و البته باید از همه نیروهای کاردان، عاقل، توانا و مورد اطمینان از هر جناح باید استفاده کند.

وی به طور ضمنی خواسته اش از دولت جدید را مطرح و تصریح کرد: ما چیزی جز آنچه آقای دکتر روحانی در اظهاراتشان گفتند نمی خواهیم. اما توقع داریم که با جدیت پیگیری شود و از ملت می خواهیم صبور و واقع بین باشند. در میان مطالباتی که هست اولویت ها را در نظر بگیرید. اگر دولت یک اولولیتی را تشخیص دهد، هماهنگی و همراهی کنید. انتظار نداشته باشید یک شبه تمام مطالبات ما تحقق یاید. همین که جو عوض شود و مردم بدانند در جهت مطالبات آنها گام برداشته می شود مردم صبر و همراهی می کنند.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.