خواص شکلات تلخ

جام جم آنلاین: براساس یک تحقیق مشخص شد مصرف شکلات تلخ برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی همانند یک مرهم عمل می‌کند و می‌تواند درمانی برای بیماری آنها باشد.

یکی از محققان دانشگاه امپریال کالج لندن گفت تحقیقی که روی ۲۱ بیمار کبدی انجام شد، مشخص کرد افرادی که از شکلات تلخ استفاده کرده‌اند، بیش از بیماران دیگر موفق به کنترل و تحمل درد شده‌اند.

همچنین مصرف شکلات تلخ می‌تواند از افزایش فشارخون پس از مصرف غذا که باعث بروز ناراحتی‌های کبدی در افراد مستعد می‌شود، بکاهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس این تحقیق مشخص شد​ آنتی‌اکسیدانی موسوم به فلاوانول در شکلات سیاه و تلخ عامل اصلی در کاهش فشار خون و دردهای مزمن کبدی است و باعث سست شدن عضلات بدن هنگام احساس دردهای کبدی می‌شود.

ارتباط مستقیم میان مصرف این شکلات و درمان بیماری‌های کبدی باعث شده تا برخی​ پزشکان این ماده را برای بیماران خود و در کنار داروها تجویز کنند.

شکلات برای سلامت قلب نیز مفید است و از لخته شدن خون ممانعت می‌کند. کلسترول خون را تنظیم کرده و به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از نوع فلانوئیدها از التهاب و نابودی سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش اثرات منفی کلستـرول LDL یـــــا کلسترول بد مفید است.

کاهش اثرات LDL می‌تواند شریان‌ها را از خطر انسداد (تصلب شرایین یا لنفی جدار عروق) که ممکن است باعث بیماری قلبی و سکته مغزی شود، محافظت کند.

مصرف روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ، فشارخون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و سبب افزایش حافظه می‌شود.

خوردن شکلات تلخ می‌تواند دفعات سرفه و تاثیر بد آن بر سیستم قلبی ـ عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش دهد.

هرچه شکلات​ تیره‌تر باشد احتمال این‌که از نظر فلانوئیدها غنی‌تر باشد، بیشتر است.

بعلاوه شکلات تیره حاوی آنتی‌اکسیدان‌های دیگری موسوم به کاتچین‌هاست که به نظر می‌رسد در پیشگیری از بیماری قلبی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد حتی چربی موجود در شکلات هم آنقدرها بد نیست.

بیش از نیمی از چربی اشباع در شکلات، اسید استئاریک است که کلسترول خون را بالا نمی‌برد.(جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.