خودروسازان از خیر کمک دولت گذشتند

خودروسازان از خیر کمک دولت گذشتند

Bookmark and Share

بعد از ماه‌ها مذاکره و چانه‌زنی و تقاضای کمک از دولت، خودروسازان ایران از دریافت وام هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی انصراف دادند.

ایران خودرو و سایپا از ابتدای امسال با شکایت از مشکل شدید نقدینگی در صنعت خودرو و بدهکاری به قطعه سازان از دولت کمک خواستند. افزایش قیمت ارز، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم‌های بین‌المللی ایران دلایل بروز این مشکل عنوان می‌شد و خودروسازان می‌گفتند برای نجات صنعت خودرو به دوهزار میلیارد تومان وام نیاز دارند. دست آخر دولت با وجود مخالفت‌ها با اعطای این وام موافقت کرد اما شورای عالی پول و اعتبار میزان آن را به هزار میلیارد تومان کاهش داد. 

اکنون اما احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، خبر انصراف قطعی خودروسازان را اعلام کرده و می‌گوید دلیل آن شرایطی بود که برای پس دادن این وام تعیین شده بود. به گفته آقای تعمت‌بخش بانک مرکزی خواهان بازپرداخت شش ماهه وام بود اما خودروسازان می‌خواستند در طول یک سال پول را برگردانند. {+}

پیشتر وزارت صنایع اعلام کرده بود سایپا بخشی از وام را دریافت کرده است. اما رئیس انجمن خودروسازان این خبر را تکذیب کرده است. 

محدودیت دریافت اعتبار از بانک‌ها باعث شده خودروسازان به جز بانک مرکزی راه دیگری برای دریافت پول از سیستم بانکی ندارند و  اکنون تنها راه خودروسازان برای جبران کمبود نقدینگی  فروش دارائی‌ها و سهام است. راهی که ایران خودرو با واگذاری سهام بانک پارسیان آن را آغاز کرده است. 

سه روز پیش ایران خودرو اعلام کرد چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم بانک پارسیان که حدود ۳۴ درصد از این بانک است را خواهد فروخت. خریدار این سهام دست کم سه کرسی در هیات مدیره ایران خودرو را در اختیار خواهد گرفت. {+}
برچسب ها : خودروسازی ایران | مشکل نقدینگی خودروسازان | وام به خودروسازان ایران | تاریخ : ۲۰۱۲/۰۹/۲۰
  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.