خودروسازان منابعی را که صرف امور غیرتولیدی کرده‌اند به تولید برگردانند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه حل های تامین نیازهای مالی صنعت خودرو گفت: راه نخست، همکاری سیستم بانکی است و ‌بانک‌ها طبق تعریف، منابع دیگران را برای کمک به تولید و صنعت و خدمات تجهیز می‌کنند و تخصیص می‌دهند.

شافعی ادامه داد: راه دیگر، تقبل درصدی از نرخ سود بانکی منابع مورد استفاده صنعت خودرو توسط دولت است که این امر رایجی هم در کشور ما بوده و هم در سایر کشورها مرسوم است چنانکه بعضا در کشورهای پیشرفته برای برخی صنایع نظیر بیوتکنولوژی، نرخ سود منفی یک درصد درنظر می‌گیرند.

رئیس ایدرو با بیان این که بخش مهم دیگری از منابع باید توسط خودِ خودروسازان تامین شود، خاطرنشان کرد: خودروسازان باید منابعی را که در سنوات اخیر صرف فعالیت‌های غیرتولیدی کرده‌اند، رها کنند تا در خدمت تولید قرار گیرد و در این راستا، واگذاری برخی شرکت‌ها، سهام، اموال و فعالیت‌های غیرضروری از جمله اقدامات الزامی خودروسازان برای تامین منابع تولید است.

شافعی با اشاره به این که امر رقابت باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: بدون رقابت و با وجود تعرفه واردات ۹۰درصدی روی خودروهای وارداتی، افق مورد نظر صنعت خودرو در چشم انداز ۱۴۰۴ محقق نخواهد شد. وی افزود: خودروسازان بطور طبیعی خواهان آزادشدن قیمت هستند لیکن دولت نیز نمی‌تواند در شرایط غیررقابتی نسبت به موضوع قیمت خودرو بی‌تفاوت باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.