خودرو: بنزین در ایران؛ ارزان یا گران؟، دوشنبه ۱ آبان ۹۱

این خبر امروز دوشنبه ۱ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع مذکور در انتهای خبر بازنشر گردیده است

بررسی سرانه درآمد و میزان iبها برای بنزین در ۱۰ کشور جهان با ارزان‌ترین بنزین:

بنزین در ایران ؛ ارزان یا گران ؟

اولین پمپ بنزین‌ ایران در تهران در سال۱۳۱۰ تاسیس شد .

به گزارش تفسیری «عصرخودرو» در آن وقت فروش بنزین در شمال ایران در انحصار روسیه و در جنوب در انحصار انگلیسی‌ها بود .
بنزین iبه سرعت توانست iبه سوخت رایج وسایل نقلیه ایران تبدیل شود تا جایی که امروز این سوخت ، iبه صورت استاندارد در همه خودرو‌های سواری کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند . با سهمیه‌بندی این سوخت ارزشمند در سال ۱۳۸۶ ، در فاز اول سهمیه ۱۰۰ تومانی و در فاز دوم سهمیه ۴۰۰ تومانی برای مالکان خودرو‌های حائذ شرایط لازم برای دریافت سهمیه بنزین در نظر گرفته شد و نرخ بنزین آزاد نیز ۷۰۰ تومان اعلام شد .
این روز‌ها هنوز هم بنزین شرایط سال گذشته را دارد و تنها هر از چندگاهی مقدارش کم و بسیار می‌شود اما مردم ایران بر سر گرانی یا ارزانی آن اتفاق نظر ندارند .
عده‌ای بنزین ایران را گران می‌دانند و بعضی معتقدند بنزین ایران باید از رقم کنونی هم گران‌تر باشد. پاسخ iبه این سوال که بنزین در ایران گران است یا ارزان را در ماه آگوست سال جاری میلادی وب‌سایت اقتصادی معتبر انگلیسی ؛ “This is Money” در قالب مقاله جامعی منتشر نموده که در آن ایران دهمین کشور با بنزین ارزان در جهان است .
در این فهرست نرخ میانگین بنزین ایران ۴۰۰ تومان و سرانه درآمد کشورمان نیز حدود ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین نکته قابل توجه توجه دیگر این گزارش تفسیری این است که ایرانیان ماهیانه ۶٫۵ درصد از درآمدشان را صرف بنزین می‌کنند . با توجه iبه نوسانات جهانی قیمت نفت قیمت بنزین در دیگر نقاط جهان نیز ثابت نبوده و برای مثال در انگلستان از سال ۲۰۰۲ تا کنون قیمت متوسط بنزین تا ۸۱ درصد افزایش قیمت داشته است . گران‌ترین بنزین جهان نیز iبه ترتیب متعلق iبه کشور‌های نروژ ، ترکیه و هلند با قیمتی بین ۳۰۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان iبه صورت میانگین است .

 

دوشنبه ۱ آبان   ۵:۴۵

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.