خودرو به جای نفت

۳۱فروردین۱۳،

خودرو به جای نفت

در روزهایی که درآمد نفتی کشور پایین آمده و صنعت خودرو نیز اوضاع مناسبی در تولید ندارد، گویا دولت می‌خواهد از محل واردات خودرو بخشی از کاهش درآمد‌هایش را جبران کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  آن طور که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می‌گوید، دولت پیش‌بینی کرده که امسال دو هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد گمرکی داشته باشد و این رقم دو برابر درآمد سال قبل‌اش به حساب می‌آید. این در حالی است که طی سه چهار سال قبل، دولت ترک عادت کرده و در لایحه بودجه پیش‌بینی از میزان درآمد خود از محل واردات خودرو ارائه نمی‌داد.
با این شرایط به نظر می‌رسد دولت امسال حساب ویژه‌ای روی درآمدهای غیر نفتی باز کرده و «واردات خودرو» نیز یکی از آنهاست، مخصوصا اینکه ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و بناست تعرفه نیز به ۴۵ درصد کاهش بیابد.
به گفته رییس کمیسیون تلفیق، دولت در شش ماهه دوم سال قبل اجازه ثبت سفارش را نداد و الان گشایش‌هایی ایجاد شده که به نظر می‌رسد دو میلیارد دلار واردات طی سال جاری داشته باشیم. جعفر قادری تاکید می‌کند که رقم دو میلیارد دلار واردات، پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال ۹۲ نیز هست. هرچند پایه این پیش‌بینی را تعرفه ۴۵ درصدی و باز شدن ثبت سفارش، تشکیل می‌دهند، اما به اعتقاد کارشناسان، با توجه به نرخ بالای ارز، نمی‌توان چندان روی رشد چشمگیر واردات خودرو در سال ۹۲ حساب باز کرد. به اعتقاد آنها، دو برابر شدن درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو، مستلزم فراهم بودن ارز با قیمت پایین است و حال که نرخ ارز برای واردات حداقل دو هزار و ۵۰۰ تومان است، نباید بسیار به محقق شدن دو هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی پیش‌بینی شده، دل خوش کرد.

شنبه ۳۱ فروردین   ۱۱:۱۲

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.