خودکشی ایثارگرایانه موریانه‌های کارگر

دیده بان حقوق حیوانات: پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند گونه‌ای از موریانه با افزایش سن از قدرت بیشتری برای مقابله با تهاجم دشمن برخوردار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین در اجتماع موریانه‌ها طبقه «سرباز» وجود دارد با آرواره‌هایی بزرگ که با هدف حمله به مهاجمان تکامل یافته، اما موریانه‌های کارگر هم در صورت لزوم ممکن است به مدافعان ملحق شوند و به مقابله با دشمن برخیزند.

«خودکشی ایثارگرایانه» یا منفجر کردن خود راهکاری است که گونه‌ای از موریانه‌ها برای دفاع از لانه و مبارزه با دشمنانشان انتخاب می‌کنند. البته این عمل را فقط طبقه کارگر این موریانه‌ها انجام می‌دهند.

بر اساس پژوهش جدیدی که نتایج آن در نشریه علمی ساینس منتشر شده است، وقتی موریانه‌ای از طبقه کارگر موریانه‌هایNeocapritermes taracua منطقه گینه فرانسه برای دفاع از لانه، خود را منفجر می‌کند، مایع شیمیایی خاصی را منتشر می‌کند که به دشمن مهاجم آسیب می‌رساند. این مایع به بدن دشمن مهاجم می‌چسبد و نسوج آن را به تدریج متلاشی می‌کند.

موریانه‌های گینه فرانسه دارای دو «کوله پشتی» و دو «کریستال» در خارج بدن هستند و هنگامی که بدن موریانه منفجر می‌شود، مایع درون کوله پشتی با این کریستال‌ها مخلوط می‌شود و یک ماده سمی علیه دشمن ایجاد می‌کند.
کوله پشتی‌های این موریانه شامل دو کیسه است.

جالب‌ترین قسمت تحقیقات جدید آن است که پژوهشگران متوجه شده‌اند با افزایش سن موریانه‌هاست که آن‌ها دارای این کریستال‌ها می‌شوند.

افزایش سن موریانه‌های کارگر باعث کاهش توانایی آن‌ها در اجرای وظایفی می‌شود که از کارگران انتظار می‌رود. این موریانه‌های سالمند در عوض کاهش توانایی برای کار عادی، کارآیی بیشتری برای مقابله با مهاجمان کسب می‌کنند.

زیست شناسان معتقدند که این خصوصیت امکان آن را به موریانه‌های کارگر در این گونه خاص می‌دهد که با وجود از دست دادن توانایی انجام کارهای متعارف، به عنوان بمب‌های دفاعی، ارزش بیشتری بیابند.

البته پژوهشگران هنوز چگونگی تشکیل کریستال‌های خاص در این موریانه‌ها را کشف نکرده‌اند و نمی‌دانند که آیا در گونه‌های دیگر این جانور نیز چنین خصوصیتی وجود دارد یا نه.

پرفسور رواسن از زیست‌شناسان حاضر در این پژوهش در این زمینه می‌گوید: در سری جانوری موریانه، پنج یا شش گونه وجود دارد اما ما تا کنون فقط یک گونه را که دارای کوله پشتی است کشف کرده‌ایم، که کشفی بسیار عجیب است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.